شهر خبر

مصر در واکنش به موضع آمریکا: بحران سوریه مساله‌ای عربی است

مصر در واکنش به موضع آمریکا: بحران سوریه مساله‌ای عربی است

ایسنا نوشت: مصر بار دیگر تاکید کرد که به تلاش‌های خود برای دستیابی به توافقی قانونی و الزام‌آور درباره سد النهضه که امنیت آبی مصر را تامین کرده و چرخ توسعه را در اتیوپی به حرکت درآورد، ادامه می‌دهد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار کرد: عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر بر تلاش برای حفاظت از امنیت آبی کشورش تاکید دارد و همزمان حق توسعه را برای اتیوپی قائل است.

شکری گفت: موضع‌گیری‌های مصر در مذاکرات درباره سد النهضه اتیوپی در راستای حفاظت از امنیت آبی مصر و سودان است.

وزیر خارجه مصر افزود: هدف از سرسختی‌ها و ایده‌هایی که اتیوپی در پیش گرفته، کنترل بر یک منبع آبی مشترک است و این امر مانع از دستیابی به توافقی در این خصوص می‌شود.

او در ادامه گفت: مصر هرگز اجازه نخواهد داد که هیچ زیانی متوجه مردمش شود و به گفت‌وگو با شرکای بین‌المللی که می‌توانند در این پرونده موثر باشند، ادامه خواهد داد؛ اما هرگز دوباره در این خصوص به شورای امنیت مراجعه نخواهد کرد.

وزیر خارجه مصر در گفت‌وگویی با شبکه ماهواره‌ای "صدی البلد" این کشور به اظهارات محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان درباره اینکه نیروی هوایی مصر پایگاه‌های وابسته به نیروهای حمیدتی را هدف قرار دادند، پاسخ داد.

شکری با تاکید بر اینکه نقش مصر در سودان دستیار و تسهیل‌کننده به نفع تمامی طرف‌های سودانی است، گفت: به دلیل فشارها در سودان، نوعی عدم رسیدگی وجود دارد.

او در ادامه با اشاره به اینکه شرایط سودان حاکی از استمرار پافشاری‌ها و نرسیدن به یک نقطه توافق است، ابراز امیدواری کرد که بحران سودان حل شود.

شکری در ادامه فاش کرد که مصر در حال هماهنگی با عربستان برای دستیابی به راه‌حلی برای بحران سودان است.

وزیر خارجه مصر ادامه داد: از ابتدای بحران سودان، رایزنی‌های مستمری با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان برقرار هستند.

او افزود: درخواست مشترکی از سوی مصر و عربستان برای برگزاری دو نشست شورای اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائمی درباره بحران سودان مطرح شد.

شکری در ادامه نیز گفت: اتحادیه عرب درباره سودان تصمیم گرفت یک گروه تماس متشکل از مصر، عربستان و دبیرکل اتحادیه را برای مهار بحران در این کشور ایجاد کند.

از ۱۵ آوریل درگیری‌های شدید و گسترده‌ای میان نیروهای ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع این کشور به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) در مناطق مختلف این کشور به ویژه خارطوم برقرار است که موجب کشته و زخمی شدن صدها غیرنظامی شده و آمار رسمی نیز از تلفات در میان غیرنظامیان دو طرف وجود ندارد.

همچنین وزیر خارجه مصر گفت که چند روز قبل به آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود اطلاع داده که تمام تلاش خود را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب انجام می‌دهد.

شکری با تاکید بر اینکه به تلاش‌های دیگر اعضای جامعه بین‌الملل در خصوص بحران سوریه ادامه می‌دهد، گفت: این درک وجود دارد که این موضوع با قوانین بین‌المللی مطابقت داشته و مهم‌تر اینکه دولت سوریه در راستای منافع این کشور و ملت آن رویکرد مثبت، انعطاف‌پذیری و اقدام نشان می‌دهد.

او درباره مخالفت برخی کشورها و طرف‌ها با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب از جمله آنها آمریکا گفت: آمریکا و دیگران می‌توانند این مساله را هرگونه که می‌خواهند ارزیابی کنند؛ اما بحران سوریه یک مساله عربی است که در چارچوبی عربی و با توجه به توقف اقدامات بین‌المللی در حال رسیدگی است.

این وزیر مصری تاکید کرد: شرطی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود ندارد و این موضوع تنها یک مساله حاکمیتی است که به دولت سوریه بازمی‌گردد.

شکری در ادامه ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تشویق دولت سوریه به در پیش گرفتن اقدامات متقابل در تایید آنچه انجام شده، افزایش یابند.

او با اشاره به حضور ده‌ها هزار شبه‌نظامی خارجی و گروه‌های تروریستی که از طرف‌های مختلف حمایت دریافت می‌کنند، گفت: سوریه با ورود تروریست‌هایی برای حمایت از یک رویکرد در برابر رویکرد دیگر و نیز مداخله‌های نیروهای خارجی در خاکش مواجه شد؛ اما تمامی نیروهای بیگانه باید از سوریه بیرون بروند.

اتحادیه عرب در نشست روز یکشنبه خود در سطح وزرای خارجه ازسرگیری حضور هیئت‌های سوریه در نشست‌های اتحادیه و دستگاه‌ها و نهادهای وابسته به آن از تاریخ هفتم مه جاری را اعلام کرد.

310310