شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فرودگاه امام
نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 20 اردیبهشت

توقف فعالیت فرودگاه امام در اولین روز کاری!

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
توقف فعالیت فرودگاه امام در اولین روز کاری!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 اردیبهشت 1363؛ شایعه افزایش قیمت انواع پیکان، مینی‌بوس و اتوبوس تکذیب شد

شرکت ایران‌خودرو، تولیدکننده انواع سواری پیکان، مینی بوس و اتوبوس ضمن اعلام نرخ تولیدات خود شایعه افزایش قیمت پیکان و اتوبوس، تغییر خط تولید و واگذاری امتیاز تولید پیکان به یک کشور دیگر را تکذیب کرد.

شرکت ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای که در این زمینه منتشر شد، با اشاره به جدول بندی قیمت فروش تولیدات خود در سال 1363 یادآور شد کلیه شایعات مربوط به کشور دیگر بی اساس است و هیچ گونه تغییری در روند این شرکت پیش‌بینی نشده است.

20 اردیبهشت 1373؛ اختصاص 2 میلیارد دلار به وزارت بازرگانی برای تامین کالاهای موردنیاز مردم

تمام کالاهای تولیدی داخلی و وارداتی از سوی دولت قیمت‌گذاری می شود.

مبلغ دو میلیارد دلار برای تهیه کالاهایا ساسی و ضروری مردم در اختیار وزارت بازرگانی قرار گرفت که این رقم به‌صورت سوبسیدی و تعادلی برای تامین مواد مورد نیاز مردم هزینه می شود.

وزیر بازرگانی گفت: بازرگانان متخلف در لیست سیاه وزارت بازرگانی قرار گرفته و از هر گونه امتیاز ارزی محروم می‌شوند.

وی افزود: تمامی خودروهای وارداتی، محصولات فلزی، نوشابه، مواد غذایی، پتروشیمی، شکر و دیگر محصولات عمده تولید صنعتی قیمت‌گذاری می شود.

یحیی آل اسحاق تاکید کرد: وزارت بازرگانی از تمامی اختیارات خود برای نظارت، کنترل و تنظیم بازار استفاده خواهد کرد.

وی گفت: مقررات تعزیرات حکومتی و مجازات متخلفین همچنان به قوت خود باقی است و در صورت نیاز مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته وزیر بازرگانی مصوبه شورای اقتصاد مبنی‌بر عدم قیمت‌گذاری کالاهایی که با ارز غیردولتی تولید می‌شوند ملغی و این تولیدات نیز مشمول قیمت‌گذاری خواهند شد.

ایران در جمهوری نخجوان کارخانه سیمان می‌سازد

بین مقامات جمهوری خودمختار نخجوان از طرف جمهوری آذربایجان و شرکت «آذرآب» جمهوری اسلامی ایران قراردادی در مورد احداث یک کارخانه سیمان در نخجوان منعقد شده است.

40 درصد از محصول این کارخانه به ایران فرستاده خواهد شد و 60 درصد آن نیز در جمهوری خودمختار نخجوان به مصرف خواهد رسید.

تلویزیون باکو گزارش داد، در این کارخانه حدود یک هزار نفر جذب خواهند شد که خود کمکی به کاهش بیکاری در این جمهوری خواهد بود.

20 اردیبهشت 1383؛ توقف فعالیت فرودگاه امام در اولین روز کاری

ستاد کل نیروهای مسلح با ارسال نمابری اعلام کرد که فرودگاه حضرت امام تا تامین شرایط امنیتی تعطیل خواهد بود. در بخشی از متن ستادکل نیروهای مسلح آمده است، بحث امنیت اجتماعی به عنوان یک امر ضروری و حیات‌بخش محسوب می‌شود و نگاه همه جانبه به مقوله امنیت می‌تواند نشانگر پویایی یک نظام تلقی شود علی‌الخصوص زمانی که امنیت با مسائل حیثیتی و حیاتی کشور مرتبط باشد و در صورت آسیب‌پذیری در مقوله امنیتی علاوه‌بر خسارت جبران‌ناپذیر جانی و مالی و اقتصادی حیثیت نظام را زیر سوال خواهد برد.

در حال حاضر که در مرحله تکمیل فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفته‌ایم متاسفانه نه مسوولان دست‌اندرکار این فرودگاه بدون توجه به نکات امنیتی و حفاظتی و مصوبه شورای عالی امنیت در جهت عدم به‌کارگیری نیروهای خارجی در این مرکز حیاتی کشور، اقدام به این حرکت ناصواب نموده‌اند.

ستاد کل نیروهای مسلح به احترام درخواست رئیس‌جمهور به اولین هواپیمای مسافربری که از دوبی حرکت کرده بود، اجازه فرود داد و پس از این تا رفع مشکل امنیتی و استقرار شرکت‌های داخلی، فرودگاه تعطیل اعلام می‌شود و پروازهای خارجی کمافی‌السابق از فرودگاه بین المللی مهرآباد انجام خواهد شد.

ازسوی دیگر، وزیر راه و ترابری با بیان آنکه برخی از دستگاه‌ها به جای همکاری برای راه‌اندازی فرودگاه، کارشکنی کردند، گفت: برخی دستگاه‌ها نیز سیاسی‌کاری و بی‌مورد در امور آن دخالت می کنند.

به گفته احمد خرم، با وجودی که وزارت راه و ترابری تاکید داشت این فرودگاه کارشکنی کردند، گفت: برخی دستگاه‌ها نیز سیاسی‌کاری و بی‌مورد در امور آن دخالت می‌کنند.

بنز کره‌ای در ایران تولید می شود

بنز کره‌ای، هیوندایی ورنا و فولکس گل به ترتیب آبان، مهر و دی امسال (1383) وارد ایران می‌شوند.

احمد نعمت‌بخش، مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع و معادن گفت: بنز کره‌ای در ساوه و با تیراژ 4 تا 5 هزار دستگاه و خودروهای ورنای هیوندایی و فولکس گل هر کدام با تیراژ 25 هزار دستگاه تولید می‌شوند.

20 اردیبهشت 1393؛ قیمت خودروهای بازار داخلی (1393.2.18)

نام خودرو

قیمت (تومان)

پژو 206 تیپ 5

39.500.000

پژو 206 V8

40.000.000

تندر E2 (پارس‌خودرو)

40.500.000

تندر E1

35.000.000

تیبا

23.900.000

پراید 111

21.500.000

پراید 131

19.500.000

پراید 132

18.900.000

تیانا

148.000.000

ویتارا اتومات

138.000.000