شهر خبر

تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت به کیفی‌سازی و بهبود سوخت

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت به کیفی‌سازی و بهبود سوخت خبر داد.

به گزارش ایبِنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان به کیفی‌سازی و بهبود سوخت اختصاص داده است، گفت: حفاظت و احیای جنگل‌ها و مراتع کشور نیازمند حضور جوامع محلی و آحاد جامعه است که لایحه‌ای در این خصوص به دولت ارایه شده است.

 

«علی سلاجقه» در سومین همایش ملی حمایت و حفاظت جنگل‌ها و مراتع ایران، افزود: جامعه باید بداند که حفاظت و حمایت از جنگل و مراتع راه‌حل اساسی امنیت غذایی کشور است و این موضوع باید تبیین شود؛ در این خصوص دستگاه‌های اجرایی و علمی ایده‌های خوبی ارایه بدهند.

 

معاون رییس جمهور با بیان اینکه منابع طبیعی کشور نیازمند اعتبارات مناسب است، اظهار داشت: لایحه جامع حفاظت خاک و آبخیزداری کشور ظرفیت خوبی است، اما با وجود اعتبارات کم با اجرای سالانه ۳۰۰ هزار هکتار به جایی نمی‌رسیم و سعی داریم از ظرفیت دولت استفاده کنیم تا آینده خوبی منابع طبیعی کشور داشته باشد.

 

وی پیشنهاد داد: سیاست‌گذاران با کمک محققان به سمتی گام بردارند که سازمان منابع طبیعی کشور و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع برای حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع در کنار یکدیگر در قالب پژوهشگاه قوی قرار بگیرند و سازمان محیط زیست در استان‌ها نیز به این فرایند کمک خواهد کرد.

 

عقب ماندگی ایران در بحث تغییر اقلیم و حفاظت منابع طبیعی

 

سلاجقه تصریح کرد: دگردیسی که در پوشش گیاهی کشور در حال رخ داد است باید از قبل پیش‌بینی و هشدار‌های لازم ارایه شود. علم اثبات کرده که بن بستی در حیات وجود ندارد، اما ما عقب هستیم، در حالی که دنیا در بحث تغییر اقلیم و اقتصاد به خوبی پیش می‌رود.

 

وی اظهار کرد: پیش‌بینی و تعیین نقشه راه آتی دستگاه‌های اجرایی کشور برعهده محققان است؛ بنابراین در شعار سال کاهش تورم و رشد تولید باید اثبات کنیم که این دو دستگاه پشتوانه تولید هستند و باید جایگاه این بخش در کاهش تورم احصا شود.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در بحث ارزش گذاری اقتصادی مجموعه محیط زیست کشور به عنوان گام اول، سال قبل در ۶ استان کشور انجام شد و امسال تلاش داریم آن را به ۸۰ درصد برسانیم.

 

سلاجقه گفت: در بحث ضوابط استقراری که ۳۰ سال پیش اتفاق افتاد، اما دانش روز، فناوری‌ها و دانش بنیان به آن راه پیدا نکرده بود نیز، فراخوان دادیم و روز گذشته ضوابط و استقرار را برای کشور اعلام و ابلاغ کردیم، البته شرایط می‌طلبد که مجموعه اندیشمند کمک کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در بحث منابع طبیعی جنگل‌ها و مراتع و مناطق حفاظت شده باید حفاظت در اختیار مردم قرار بگیرد، افزود: اکنون در مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست کشور ۱۸۲ منطقه حفاظت شده، ۴۲ پارک ملی و ۵۴ پناهگاه حیات وحش داریم که ۱۱.۶ درصد عرصه‌های طبیعی در مجموعه محیط زیست کشور است که باید از این ظرفیت‌های طبیعی به درستی استفاده کنیم.

 

معاون رییس جمهور اضافه کرد: سال‌ها در مجموعه خانه معدن کشور بدون هیچ تقابلی بحث می‌کردیم که آخرین فناوری نوین دنیا در بخش معدن به گونه‌ای استفاده می‌شود که علاوه بر حفظ جنگل و مرتع، منابع زیرزمین به درستی استفاده کند؛ بنابراین این تقابل‌ها باید مرتفع شود.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان خود را از منابع طبیعی کشور جدا نمی‌داند و مشکلات باید حل شود و بن بستی در این خصوص وجود ندارد، گفت: اعتبارات و بودجه کل سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی کشور با شرایط فعلی در تغییر اقلیم همخوانی ندارد، اما گاهی تخصیص اعتبارات دولتی به بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف به حفاظت محیط زیست کمک می‌کند، به‌طوری که دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان به کیفی‌سازی و بهبود سوخت اختصاص داده که این نیز برای محیط زیست کشور هزینه می‌شود.

 

سومین همایش ملی حمایت و حفاظت جنگل‌ها و مراتع ایران به مدت دو روز در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در حال برگزاری است.