شهر خبر

باکو: روند عادی سازی با ارمنستان "در حد انتظار " نیست

باکو: روند عادی سازی با ارمنستان "در حد انتظار " نیست

ایسنا نوشت: باکو پیشرفت در روند عادی سازی با ارمنستان از نظر "پیش نویس معاهده صلح، تحدید حدود مرزهای دولتی و احیای حمل و نقل و ارتباطات را کمتر از انتظارات" دانست.

به نقل از آناتولی، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای لیتوانیایی خود گابریلیوس لندسبرگیس در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، گفت: ما از طرف ارمنی می خواهیم که حسن نیت نشان دهد و تلاش های بیشتری در مذاکرات عادی سازی در همه ابعاد سرمایه گذاری کند.

وی افزود: ما معتقدیم که بهترین راه رو به جلو، عادی سازی روابط دو کشور بر اساس به رسمیت شناختن متقابل و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر است.

روابط بین دو جمهوری شوروی سابق از سال 1991، پرتنش بوده است.

بایراموف گفت که او و لندسبرگیس در مورد روابط دوجانبه که "بر پایه‌های محکم و گفت‌وگوهای سیاسی در سطح بالا مبتنی است" گفتگو کردند.

وی افزود: بیانیه مشترک توسعه مشارکت که در سال 2007 بین روسای جمهور دو کشور امضا شد، ماهیت استراتژیک همکاری ما را منعکس می کند.

بایراموف گفت که وی و همتای لیتوانیایی خود در مورد جنبه های سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه همکاری های دوجانبه و وضعیت کنونی منطقه گفتگو کردند.

وی اتحادیه اروپا را شریک تجاری اصلی آذربایجان خواند و گفت: آنها همچنین راه‌هایی را برای تعمیق همکاری‌های ترانزیتی و اقتصادی بررسی کردند که اهمیت آن «به دلیل وضعیت منطقه وسیع‌تر» افزایش یافته است.

به نوبه خود، لاندسبرگیس گفت که در دیدار او با بایراموف، مسائل امنیتی منطقه مانند اوکراین و قفقاز جنوبی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

310310