شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سوریه#نشانه#اتحادیه عرب

بلومبرگ: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نشانه کاهش نفوذ آمریکا است

بلومبرگ: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نشانه کاهش نفوذ آمریکا است

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که تصمیم اتحادیه عرب برای بازگرداندن سوریه به این اتحادیه، نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ»  اعلام کرد که تصمیم اتحادیه عرب در نادیده گرفتن ملاحظات واشنگتن و بازگرداندن سوریه به این اتحادیه، نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است.

بلومبرگ در گزارشی نوشت که متحدان آمریکا تمایل زیادی دارند تا مسیر سیاسی خود را شکل دهند و روابط راهبردی قوی با مخالفان واشنگتن ایجاد کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن می‌داند که شرکایش به دنبال تماس مستقیم با رئیس‌جمهوری سوریه برای اعمال فشار بیشتر جهت حل بحران این کشور هستند.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه افزود:« آنچه اتفاق افتاد ( بازگشت سوریه به اتحادیه عرب) ممکن است یک پیروزی برای ایران و روسیه باشد که از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرده‌اند؛ اما این کشور برای ترمیم روابط دیپلماتیک به کمک منطقه‌ای نیاز دارد که در نهایت به بازسازی خود کمک کند که در اثر جنگ  ویران شده  و  میلیون‌ها نفر آواره  نیز آواره شده‌اند».

روز گذشته «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق از موافقت کشورهای عربی مبنی بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خبر داد و گفت که وزیران خارجه کشورهای اتحادیه عرب با بازگرداندن کرسی سوریه به این کشور بعد از 12 سال موافقت کردند. آنچه که بغداد در طول سال‌های دراز برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب انجام داده بود، امروز نتیجه داد و این اقدام به نفع امنیت منطقه و امنیت سوریه خواهد بود.

وزارت خارجه سوریه با استقبال از نشست فوق العاده  روز گذشته اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه در قاهره و اعلام رسمی بازگشت سوریه به این نهاد پس از دوازده سال در بیانیه‌ای اعلام کرد: رویکردها و تحولات مثبتی که در حال حاضر در جهان عرب جریان دارد، به نفع تمام کشورهای عربی و تحقق ثبات و امنیت و رفاه ملت‌هایش است.

بر اساس این بیانیه، سوریه به عنوان عضو بنیانگذار اتحادیه عرب بار دیگر بر موضع خود مبنی بر ضرورت تقویت همکاری و فعالیت مشترک عربی تاکید و اعلام می‌کند که مرحله آتی مستلزم رویکرد عملی و موثر و سازنده در زمینه دوجانبه و جمعی مبتنی بر اصل گفتگو و احترام متقابل و منابع مشترک امت عربی است.

اتحادیه عرب آبان سال 90 (2011) دولت سوریه را به سرکوب مخالفان متهم کرد و با هدف حمایت از مخالفان، عضویت این کشور را در این اتحادیه لغو کرد . این اتحادیه قصد داشت که در گام بعدی کرسی سوریه را به مخالفان واگذار کنند.

موافقت اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به این اتحادیه در حالی دیروز یکشنبه صورت گرفت که طی ماه اخیر برخی رسانه‌های غربی نوشته بودند که قطر، مغرب و کویت مخالف این بازگشت هستند و شروطی را در این باره گذاشته‌اند.

انتهای پیام/