شهر خبر

آمریکا بیش از دو هزار پناهجوی افغان را در امارات رها کرده است

آمریکا بیش از دو هزار پناهجوی افغان را در امارات رها کرده است

ایرنا نوشت: شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد که ۱۸ ماه پس از «تخلیه آشفته» نیروهای آمریکایی از افغانستان، دو هزار و ۱۰۰ پناهجوی افغان که به اردوگاهی در امارات متحده عربی منتقل شده‌اند، در این کشور در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این پناهجویان به کمک سازمان‌های خصوصی و کهنه‌سربازان آمریکایی به امارات منتقل شده‌ند و حالا بلاتکلیف هستند.

گزارشگران سی‌ان‌ان گفته اند که این پناهجویان در اردوگاهی به نام «شهر بشردوستانه امارات» در وضعیتی «شبیه زندان» به سر می‌برند. به نوشته آنها، به این پناهجویان نه روادید ورود به آمریکا یا کشور دیگری داده شده و نه اجازه خروج از این اردوگاه را دارند.

در این گزارش به نقل یکی از این پناهجویان آمده است که دختر او که پیشتر با یکی از نهادهای آمریکایی در افغانستان همکاری می کرده، حالا در این اردوگاه با وضعیت دشوار روانی روبه‌رو شده است.

سی‌ان‌ان افزوده که وضعیت دشوار ساکنان «شهر بشردوستانه امارات» توجه شماری از نهادهای حقوق بشری را جلب کرده و آنها گفته‌اند که با این افراد بدرفتاری شده و از مراقبت‌های پزشکی مناسب برخوردار نیستند.

این شبکه خبری آمریکایی به گزارش اسفند ماه دیدبان حقوق بشر اشاره کرده که در آن آمده این پناهجویان بیش از ۱۵ ماه در محیطی کوچک و فلاکت‌بار بدون هیچ امیدی به پیشرفت پرونده‌های خود، با «آسیب‌های روحی» روبه‌رو شده‌اند.

در پاسخ به این گزارش‌ها، مقام‌های امارات متحده عربی می‌گویند که این پناهجویان به مسکن، خدمات بهداشتی، درمانی، مشاوره و آموزش با کیفیت بالا دسترسی دارند.

همچنین یک منبع در وزارت خارجه آمریکا هم گفته که از گزارش‌های پخش شده در این مورد آگاه است، اما هیچ ادعای تاییدشده‌ای درباره نقض حقوق بشر این پناهجویان وجود ندارد.

در گزارش گفته شده که وقتی این پناهجویان در مردادماه و شهریورماه ۱۴۰۰ از کابل به امارات منتقل شدند، قرار بود چند روز در این کشور بمانند، ولی حالا نزدیک به دو سال در آنجا به سر می برند.

این پناهجویان باقیمانده بیش از ۲۰ هزار پناهجوی هستند که وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا آن‌ها را به امارات منتقل کردند و بیشتر آنها به آمریکا، کانادا، استرالیا یا کشورهای دیگر منتقل شدند.

گفتنی است که قبل از این نیز این پناهجویان از وضعیت بد زندگی شان در کمپ که ساکن هستند شکایت کرده بودند.

310310