شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##چیزی#باعث#سیاتیک#می‌شود؟/#علائم#عوارض

چه چیزی باعث سیاتیک می‌شود؟/ علائم و عوارض سیاتیک

چه چیزی باعث سیاتیک می‌شود؟/ علائم و عوارض سیاتیک

سلامت نیوز نوشت: سیاتیک جایی است که عصب سیاتیک که از کمر تا پاهای شما امتداد دارد، تحریک یا فشرده می شود. معمولاً در عرض ۴ تا ۶ هفته بهتر می شود، اما می تواند بیشتر طول بکشد.

سیاتیک به دردی گفته می شود که در طول مسیر عصب سیاتیک حرکت می کند. عصب سیاتیک از قسمت تحتانی کمر از طریق باسن و هر پا به پایین حرکت می کند. سیاتیک اغلب زمانی رخ می دهد که فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان به بخشی از عصب فشار وارد کند. این باعث التهاب، درد و اغلب کمی بی حسی در پای آسیب دیده می شود.

اگرچه درد همراه با سیاتیک می تواند شدید باشد، اما بیشتر موارد با درمان در عرض چند هفته برطرف می شود. افرادی که سیاتیک شدید و ضعف جدی پا یا تغییرات روده یا مثانه دارند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

درد سیاتیک می تواند تقریباً در هر نقطه ای از مسیر عصبی باشد. به خصوص به احتمال زیاد مسیری را از کمر تا باسن و پشت ران و ساق پا دنبال می کند. درد می تواند از یک درد خفیف تا یک درد تیز و سوزان متفاوت باشد. سیاتیک گاهی اوقات ممکن است مانند یک تکان یا شوک الکتریکی احساس شود و هنگام سرفه یا عطسه یا نشستن طولانی مدت می تواند بدتر شود.

معمولاً سیاتیک فقط یک طرف بدن را درگیر می کند. برخی از افراد نیز بی حسی، گزگز یا ضعف عضلانی در ساق یا پا دارند. یک قسمت از پا ممکن است درد داشته باشد، در حالی که قسمت دیگر می تواند احساس بی حسی داشته باشد.

سیاتیک زمانی رخ می دهد که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می گیرد. علت معمولاً فتق دیسک در ستون فقرات یا رشد بیش از حد استخوان است که گاهی اوقات خار استخوانی نامیده می شود و روی استخوان های ستون فقرات ایجاد می شود. به ندرت، تومور می تواند به عصب فشار وارد کند با این حال بیماری مانند دیابت می تواند به عصب آسیب برساند.

عوامل خطر سیاتیک عبارتند از:

اکثر مردم اغلب بدون درمان به طور کامل از سیاتیک بهبود می یابند. اما سیاتیک می تواند به اعصاب آسیب برساند. به دنبال مراقبت های پزشکی فوری برای موارد زیر باشید:

همیشه نمی توان از سیاتیک جلوگیری کرد و این وضعیت ممکن است عود کند. برای محافظت از کمر:

سیاتیک خفیف معمولا با گذشت زمان از بین می رود. اگر اقدامات خودمراقبتی علائم را کاهش نداد، باپزشک تماس بگیرید. همچنین اگر درد بیش از یک هفته طول کشید، شدید یا بدتر شد، به ملاقات پزشک بروید. برای موارد زیر مراقبت های پزشکی فوری دریافت کنید:

۲۳۳۲۳۶