شهرخبر

بلدی بری خواستگاری؟ | این چند نکته کلیدی و مهم برای خواستگاری را حتما به خاطر بسپارید

شمایی که قصد خواستگاری دارید یا اینکه از شما خواستگاری شده است در  ابتدا یادتان باشد که وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی‌کند، اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقررشده،  پرداخت شده باشد.

بلدی بری خواستگاری؟

همشهری آنلاین: زن یا مرد، تا زمانی‌که عقد نکاح جاری نشده، می‌تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ‌وجه او را مجبور به ازدواج کند یا با صرف امتناع از وصلت، مطالبه خسارتی کند، این ماده ۱۰۳۵ قانون ‌مدنی است.

دوم این‌که، هر یک از نامزدها می‌توانند در صورتی‌که خدای نکرده، زبانم لال، علقه زوجیت یا همان نامزدی‌شان به هم بخورد، هدیه‌هایی را که به طرف دیگر یا خانواده او برای وصلت داده‌اند، مطالبه کنند.

 البته اگر عین هدیه‌ها موجود نباشد، می‌توانند قیمت هدیه‌هایی را که طبق عادت نگه داشته می شود، دریافت کنند، مگر آن‌که هدیه‌ها بدون کوتاهی، از طرف یکی از طرفین از بین رفته باشد. این یکی به ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی مربوط می‌شود.

البته ماده ۱۰۳۸  که مربوط به مرده و مرده‌کشی ا ست، می‌گوید که اگر یکی از طرفین فوت کند، ماده بالا را نمی شود اجرا کرد و هدیه‌ها را پس گرفت.

 شما سالم هستید؟

یکی از سوال‌های مهمی که ممکن است بپرسید، این است که آیا لیلی می‌تواند از مجنون (یا عکس‌آن) بخواهد که برای ازدواج، گواهی سلامت بیاورد یا نه، طبق ماده ۱۰۴۰ قانون مدنی هر یک از طرفین می‌توانند برای انجام وصلت از طرف مقابل تقاضا کند، که از پزشک گواهی صحت از امراض  را بگیرد.

منتظر تماس شما هستیم

این‌جا حقوقستان است، قسمتی که قرار است در آن درباره مسایل حقوقی بحث‌کنیم، اما قرار نیست تنها ما نویسنده باشیم و شما خواننده، قرار است شما سوال‌های حقوقی‌تان و اطلاعاتی را که لازم دارید، از طریق هر وسیله ارتباطی که دم دست‌تان است، از ما بپرسید و ما هم به شما جواب می‌دهیم. پس لطفا زودتر دست به کار شوید، چون این‌جا آن‌قدر شلوغ می شود که دیگر برای پاسخ دادن به سوال‌های‌تان دست‌کم۱۰ سال منتطر بمانید! از ما گفتن بود.