شهر خبر

متخصصان انرژی ترجیح می دهند ر مورد مصرف سوخت سکوت کنند، چون دولت به حرف کسی گوش نمی دهد

محمود خاقانی مدیر کل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت گفت: اگر افزایش قیمت می‌توانست جلوی افزایش مصرف بنزین را بگیرد تاکنون گرفته بود چرا که افزایش قیمت بنزین در دولت نهم و دهم آغاز شد و در دولت آقای روحانی هم شاهد بودیم که یک‌شبه سران سه قوا تصمیم بر افزایش قیمت بنزین گرفتند و نرخ آن تا 3 هزار تومان هم رشد کرد.

خاقانی تصریح کرد: علت افزایش مصرف بنزین بهای آن نیست و باید پذیرفت بخش مهمی از این موضوع به ناکارآمدی در مدیریت اقتصاد انرژی در اقتصاد خرد و کلان برمی‌گردد که مشکلات امروز را به وجود آورده است.

سرکوب برنامه‌های حوزه انرژی در مجلس هفتم

این کارشناس انرژی با بیان اینکه در دولت هفتم و هشتم و برنامه چهارم پیش‌بینی چنین روزهایی می‌شد، افزود: برنامه‌ریزان کارآمد آن زمان می‌دانستند که این اتفاقات در چند سال آینده رخ خواهد داد و بنابراین در برنامه‌های‌شان عنوان کردند که سالانه قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی چند درصدی رشد داشته باشد و یارانه‌ها نیز با همان درصد کاهش پیدا کند و به بخش‌های دیگر اقتصادی مانند (کشاورزی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و حمل‌ونقل و ...) که مولد ثروت هستند تزریق شود اما متاسفانه مجلس هفتم جلوی این برنامه را گرفت و قیمت بنزین را در 80 تومان تثبیت کرد.

 
 

 

 

خاقانی ادامه داد: پس از آن در دولت‌های نهم و دهم متوجه شدند که مجلس هفتم اشتباه بزرگی کرده و در مجلس هشتم، نهم، دهم و یازدهم در بودجه بلایی بر سر کشور آوردند که امروز کارگزاران دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بر این باورند که باید کسری بنزین و فرآورده‌های نفتی را وارد کرد که این موضوع به معنی ارزبری کلان در این حوزه است یا اینکه نفت خام خودمان را به چین یا هند یا کشور دیگری که ظرفیت پالایش بیشتری از ایران دارد بدهند تا آن کشور نفت خام ما را پالایش کند و یک درصدی از آن را به صورت فرآورده‌های نفتی به ایران بدهد که این مساله هم با ضرر و زیان هنگفتی همراه است.

الزام بر گسترش حمل‌ونقل عمومی 

 
 
 

مدیر کل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت ایران خاطرنشان کرد: مشکل دولت سیزدهم امروز این است که اکثریت صاحب‌نظران اقتصاد انرژی و اقتصاد کلان به این نتیجه رسیده‌اند که سکوت کنند و نه مطلبی بنویسند و نه سخنی بگویند زیرا نه کسی می‌خواند و نه کسی گوش می‌دهد، این در حالی است که در دولت‌های گذشته مرتبا در خصوص وضعیت بنزین هشدارها داده می‌شد.

خاقانی افزود: دلیل افزایش مصرف بنزین هم کاملا واضح است چرا که به جای آنکه دولت هزینه‌های استفاده حمل‌ونقل عمومی مردم را کاهش دهد و ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی و بهبود ببخشد هر روز قیمت حمل‌ونقل عمومی بالا می‌رود و کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی، هواپیما و قطار دو برابر می‌شود و از سوی دیگر هم نتوانسته‌اند ظرفیت خدمات رسانی حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد.

یارانه بسیار سنگینی  برای واردات بنزین باید بپردازیم

او با بیان اینکه واردات بنزین امروز فاجعه‌ای دیگر است تصریح کرد: این سیاست‌گذاری‌ها باز هم به نفع مافیای خودرو و کاسبان تحریم‌است و سود آن به جیب این افراد می‌رود و نه مردم زیرا این بنزین را اگر 1 دلار (55 هزار تومان) هم بخرند و در داخل 3 هزار تومان بفروشند باز هم یک یارانه بسیار سنگینی بابت این موضوع باید بدهند و دولت باید باز هم نقدینگی را افزایش دهد و تورم کشور را بالا ببرد. او گفت: چرا در حالی که دولت سیزدهم قول داده بود قیمت دلار در برابر ریالل افزایش پیدا نکند امروز نرخ‌ها اینقدر بالا رفته است؟ چرا در حالی که قول داده بودند بدون نیاز به پذیرش برجام و رفع تحریم‌ها اقتصاد را مدیریت کنند و اشتغال ایجاد کنند امروز وضعیت اقتصادی به این شکل درآمده؟ چرا دولت در زمستان با کسری گاز و امروز با کسری بنزین دست به گریبان شده و در تابستان هم با مشکلات کمبود آب و برق روبرو می‌شود؟ مسلما این قبیل از بحران‌ها را نمی‌توان با ناکارآمدی‌های مدیریتی حل کرد و باید اعتماد عمومی به جامعه بازگردد.