شهر خبر

جهش قیمت نفت رقم خورد/ ترس اقتصاد جهانی از رکود ریخت؟

جهش قیمت نفت رقم خورد/ ترس اقتصاد جهانی از رکود ریخت؟

قیمت نفت امروز جهش کرد اما پس از کاهش شدید در اوایل هفته به دلیل ترس از افزایش نرخ بهره، مشکلات بخش بانکی ایالات متحده و کاهش تقاضای چین، برای سومین هفته متوالی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز جمعه گذشته نفت برنت با ۲.۸۶ دلار یا ۳.۹ درصد افزایش به ۷۵.۳۶ دلار در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از چهار روز کاهش که آخرین بار در اواخر سال ۲۰۲۱ مشاهده شده بود، ۲.۹۳ دلار یا ۴.۳ درصد افزایش یافت و به ۷۱.۵۱ دلار رسید.

معیار برنت در مسیر پایان دادن به هفته با کاهش حدود ۵.۲ درصدی قرار داشت، در حالی که وست‌تگزاس با وجود اینکه به سمت بیشترین افزایش درصد روزانه خود در یک ماه پیش می رفت، ۶.۶ درصد کاهش داشت.

نفت خام در تلاش است تا کاهش اخیر قیمت‌ها را که ناشی از افزایش نرخ‌های بهره و ترس از رکود عمدتاً در بخش بانکی است، معکوس کند. تحلیلگران همچنین می‌گویند که بین عرضه و تقاضای نفت و قیمت ها قطع رابطه وجود دارد.

نتیجه این است که بین تعادل نفت و قیمت نفت گسست بزرگی وجود دارد، در حالی که تحلیلگران Commerzbank خاطرنشان کردند که نگرانی‌های تقاضای نفت بیش از حد افزایش یافته است و انتظار دارند در هفته‌های آینده قیمت‌ها اصلاح شود.

جهش قیمت نفت رقم خورد/ ترس اقتصاد جهانی از رکود ریخت؟

سهام، که اغلب همراه با قیمت نفت حرکت می کنند، نیز افزایش یافتند.

گزارش مشاغل بهتر از حد انتظار به کاهش برخی از ترس‌ها از رکود اقتصادی قریب‌الوقوع کمک کرد که تا حدی به دلیل ترس‌های مجدد بانکی تحریک شده بود.

در همین حال در چین، فعالیت کارخانه‌ها در ماه آوریل به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت، زیرا سفارش‌ها کاهش یافت و تقاضای داخلی ضعیف بر بخش تولیدی گسترده کشیده شد.

به گفته کلوین وانگ، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA در سنگاپور، با این حال، انتظارات از کاهش بالقوه عرضه در نشست بعدی گروه تولیدکننده اوپک پلاس در ماه ژوئن مقداری از قیمت ها حمایت کرده است.

سرمایه گذاران همچنین انتظار دارند که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را در نشست ماه ژوئن خود متوقف کند.

۲۲۳۲۲۷