شهر خبر

واکنش تند چین به معاملات تسلیحاتی آمریکا و تایوان/ جزیره را به بشکه باروت تبدیل می‌کنید

واکنش تند چین به معاملات تسلیحاتی آمریکا و تایوان/ جزیره را به بشکه باروت تبدیل می‌کنید

ایسنا نوشت: چین از واشنگتن خواست فروش سلاح به تایوان را متوقف کند و هشدار داد، حمایت نظامی آمریکا از تایوان این جزیره را به یک بشکه باروت تبدیل می‌کند.

به گزارش پایگاه راشاتودی، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در اظهاراتی به کشورهایی که در امور داخلی چین مداخله کنند از بابت "بروز تبعات" هشدار داد.

مائو نینگ در پاسخ به سوالی درباره اجلاس مجمع صنایع نظامی تایوان-آمریکا که چند روز قبل در شهر تایپه برگزار شده و در آن چندین شرکت تسلیحاتی آمریکایی و محلی شرکت کردند، بیان کرد، تداوم فروش تسلیحات به این جزیره توافقات گذشته با آمریکا را "به صورت جدی نقض می‌کند."

او خاطرنشان کرد: "اخیرا مقام‌های آمریکا و تایوان همدستی نظامی خود را تشدید کرده‌اند. هیاتی متشکر از ۲۵ فروشنده سلاح آمریکایی به این جزیره هجوم آورده و یک مجمع دفاعی را با مقام‌های تایوانی برگزار کردند."

وی افزود: این نشست یک سند و مدرک دیگری است از اینکه آمریکا دارد تایوان را تبدیل به یک بشکه باروت می‌کند که این تنها خبر از دردسر برای هموطنان تایوانی ما می‌دهد.

مقام‌های تایوانی در جریان این گردهمایی صنایع نظامی گفتند، به دنبال کمک گرفتن از واشنگتن برای تولید یک نسل جدید از جنگنده‌ها بوده و امیدوار هستند که کمکهایی را برای طراحی کامل یک هواپیمای جنگی دریافت کنند.

هر چند کاخ سفید از ارسال جنگنده‌های پیشرفته‌تر نظیر اف-۲۲ و اف-۳۵ سر باز زده، مقام‌های واشنگتن در سال ۲۰۱۹ با فروش عمده جنگنده‌های اف-۱۶ به تایوان موافقت کردند.

تحویل این جنگنده‌ها در اصل بر طبق برنامه‌ریزی قرار بود اواخر سال جاری میلادی انجام شود، اما بر اساس اعلام چیو کوئو چنگ، وزیر دفاع تایوان، این امر به دلیل مشکلات در زمینه تولید و زنجیره تامین به اواخر ۲۰۲۴ موکول شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تایوان به مجرد تکمیل تحویل این محموله‌ها تبدیل به دارنده بزرگترین ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ در آسیا با داشتن بیش از ۲۰۰ جنگنده می‌شود.

واشنگتن در سالهای اخیر برای فهرستی طولانی از معاملات تسلیحاتی با تایوان مجوز صادر کرده است اما هنوز مواردی از آنها محقق نشده‌اند و بر طبق برآوردها، ارزش معاملات تسلیحاتی عقب افتاده با تایوان به ۱۹ میلیارد دلار می‌رسد.

برخی قانونگذاران آمریکایی خواستار تسریع روند اجرای این معاملات تسلیحاتی شده‌اند و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جریان نشستش با تسای اینگ ون، رئیس تایوان در ماه گذشته میلادی، بر لزوم انجام این کار تاکید کرد.

چین که تایوان را بخشی از خاک خود در نظر می‌گیرد، همچنین از آمریکا خواست فروش تسلیحات به این جزیره و روابط نظامی با آن را متوقف کند و هشدار داد یک چنین اقداماتی "موجب ایجاد تنش در تنگه تایوان " و تحریک یک واکنش از سمت پکن می‌شود.

مائو ادامه داد: طرف چینی دست به اتخاذ تدابیر قاطع و قوی برای دفاع محکم از منافع امنیتی و حاکمیتی خود خواهد زد. هر نیروی خارجی که در امور داخلی چین مداخله کرده و صلح و ثبات را در تنگه تایوان تضعیف کند، هزینه اقدامات غلط خود را پرداخت کرده و متحمل تبعات خواهد شد.

311311