شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بغداد#مذاکره#منابع

پایگاه خبری العربی الجدید: نمایندگان تهران و قاهره در بغداد مذاکره کردند

ایرنا نوشت: پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از منابع عالی‌رتبه عراقی مدعی شد که ماه گذشته میلادی نمایندگانی از تهران و قاهره در بغداد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به نقل از این پایگاه خبری، منابع عالی رتبه عراقی اضافه کردند که که بغداد بار دیگر میانجیگری میان ایران و مصر را برعهده گرفته است و می خواهد تجربه میانجیگری میان ایران و عربستان را تکرار کند.

این منابع عالی رتبه که گفته شده یکی در وزارت امور خارجه و دیگری در دستگاه امنیت ملی این کشور مشغول فعالیت هستند، اعلام کردند که هم اینک بغداد در حال فراهم کردن زمینه برای برگزاری نشستی دیگر میان تهران و قاهره است.

در همین پیوند منابع دیپلماتیک مصری پیشتر در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کرده بودند که در هفته آخر ماه مارس تماس هایی میان مسئولان امنیتی ایران و مصر انجام شده است و دو طرف در خصوص امکان گسترش تدریجی روابط رایزنی کردند.

منابع عراقی اعلام کردند که نشست اخیر ایران و مصر در بغداد در سطح پایین برگزار شد و نمایندگانی از دفتر نخست وزیر عراق و وزیر امور خارجه و نماینده ای از دستگاه امنیت ملی عراق در این نشست حضور داشتند.

یکی از مسئولان عراقی که در وزارت امور خارجه مشغول است تاکید کرد که دو طرف ایرانی و مصری از میانجیگری بغداد استقبال کردند اما سخن گفتن در مورد پیشرفت این وساطت زود است.

مسئول دیگر عراقی که در دستگاه امنیت ملی این کشور فعالیت دارد خاطرنشان کرد که هدف از این میانجیگری بازگشت روابط طبیعی میان دو کشور در سایه بازگشت روابط تهران و ریاض و ایجاد فضای مثبت است.

وی در خصوص اینکه نمایندگان دو طرف ایرانی و مصری در چه سطحی بودند تاکید کرد که آن ها «امنیتی و دیپلمات» بودند و در نشست اول به جزئیات زیادی نپرداختند و قرار است که نشست بعدی مهم تر و عمیق تر باشد.

بر اساس این گزارش، منابع عربی پیش از این نیز از تلاش عراق برای وساطت میان تهران و قاهره خبر داده بودند

۳۱۰۳۱۰