شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنج#هزار تومان#فجر

هفت کیسه برنج ایرانی به پیشنهاد خریداران اینترنتی

هفت کیسه برنج ایرانی به پیشنهاد خریداران اینترنتی

فرارو نوشت:مدل‌های ارزانقیمت برنج ایرانی مثل شیرودی، عنبربو و فجر جزو گزینه‌های پیشنهادی خریداران اینترنتی هستند و قیمتشان تا کیلویی ۹۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است

خرید برنج ایرانی ممکن است بیشتر از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان تمام شود. الان کیسه ۱۰ کیلویی برنج دم‌سیاه فریدونکنار را دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند و قیمت کیسه‌های ۱۰ کیلویی برنج هاشمی درجه یک در برخی از خرده‌فروشی‌ها به مرز دو میلیون تومان رسیده است. از یک طرف دیگر مرکز آمار با رصد و پایش انواع و اقسام نمونه‌های برنج ایرانی می‌گوید در سال ۱۴۰۱ قیمت آن چیزی نزدیک ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است. چون طبق همین آمارهای رسمی متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ۱۴۰۱ تقریبا کیلویی ۷۶ هزار تومان بوده و این عدد در پایان سال به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. احتمالا به‌همین خاطر در فهرست پیشنهادی خریداران اینترنتی درکنار کیسه‌های برنج طارم و دم‌سیاه و سایر نمونه‌های درجه یک، مدل‌های ارزان‌تری مثل برنج فجر، شیرودی، عنبربو و ... به‌چشم می‌خورد.

کیسه ۱۰ کیلویی برنج سرلاشه طارم برند برنج تو ۸۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود؛ کیلویی ۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان. نسبت به برنج طارم معمولی ارزان‌تر فروخته می‌شود، چون برنج سرلاشه یک‌جور برنج شکسته به‌حساب می‌آید که اندازه آن سه‌چهارم برنج سالم است و در بین برنج‌کاران شمالی به سه‌قد معروف شده. یعنی از برنج نیم‌دانه بزرگ‌تر و از برنج با دانه کامل کوچک‌تر است. البته از نظر طعم و عطر هیچ تفاوتی با برنج طارم ندارد و فرقش فقط به اندازه آن برمی‌گردد.

قیمت کیسه ۱۰ کیلویی برنج شیرودی فریدونکنار به ۸۲۰ هزار تومان رسیده و می‌توانیم قیمت هر کیلو از آن را معادل ۸۲ هزار تومان بدانیم. برنج شیرودی اساسا یکی از ارزانقیمت‌ترین نمونه‌های ایرانی است که گفته می‌شود اولین بار در مازندران از ترکیب برنج هاشمی و خزر به‌دست آمده و به‌خاطر اندازه‌ای که دارد، از نظر ظاهری بی‌شباهت به برنج هاشمی نیست.

برنج دم‌سیاه یکی از بهترین و گران‌ترین برنج‌های ایرانی است و الان نمونه‌های مختلف آن را حتی با قیمت‌های بالاتر از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند. در فهرست پیشنهادی خریداران اینترنتی کیسه ۲.۵ کیلویی برنج دم‌سیاه برند دشتویل به‌چشم می‌خورد که قیمتش ۳۷۵ هزار تومان است و ارزش هر کیلو از آن دقیقا ۱۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

برنج عنبربو برخلاف اغلب برنج‌های ایرانی در جنوب کشور کشت می‌شود. عطر و طعمش با مدل‌های هاشمی، طارم و ... تفاوت زیادی دارد و بعد از پخت خیلی قد نمی‌کشد. به‌همین خاطر جزو نمونه‌های ارزانقیمت ایرانی است و الان کیسه ۱۰ کیلویی برنج عنبربو برند آقامیر را که جزو گزینه‌های پیشنهادی خریداران اینترنتی ۸۹۰ هزار تومان می‌فروشند؛ کیلویی ۸۹ هزار تومان.

قیمت برنج فجر مجلسی در کیسه ۱۰ کیلویی به ۸۹۵ هزار تومان رسیده است. به‌این ترتیب قیمت هر کیلو از آن را معادل ۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان حساب می‌کنیم و از این حیث با یکی دیگر از نمونه‌های ارزانقیمت ایرانی سروکار داریم که جزو گزینه‌های پیشنهادی خریداران اینترنتی قرار گرفته است. البته به‌خاطر اینکه نسبت به مدل‌های درجه یک ایرانی کیفیت پایین‌تری دارد، خیلی از خریداران ترکیب کردن آن با نمونه‌های درجه یک را توصیه می‌کنند. برنج فجر برای جای به‌خصوصی نیست و هر جای کوهستانی و سردسیر قابلیت کشت دارد.

قیمت برنج طارم گلستان در کیسه ۴.۵ کیلویی به ۶۷۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. اردیبهشت پارسال همین کیسه را حدود ۴۰۴ هزار تومان می‌فروختند و در این مدت قیمتش حدود ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است. از همین نوع برنج گلستان، کیسه‌های یک کیلویی را حدود ۱۵۰ هزار تومان و کیسه ۱۰ کیلویی را حول‌وحوش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

برنج قهوه‌ای سبوس و جوانه سالم دارد و به‌همین خاطر رنگش با برنج‌های معمولی متفاوت است. در فروشگاه‌های اینترنتی کیسه پنج کیلویی برنج قهوه‌ای برند بوستان عرش که خیلی هم شناخته شده نیست، جزو گزینه‌های پیشنهادی خریداران قرار گرفته و قیمتش ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. یعنی خرید هر کیلو از آن تقریبا ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود.

۴۶۲۱۷