شهر خبر

رئیسی خلوص دارد در احمدی‌نژاد خلوص ندیدیم/دولت در "اصلاح"با تاخیر عمل کرده است/گروه‌های منفعت طلب در مجلس حضور دارند

رئیسی خلوص دارد در احمدی‌نژاد خلوص ندیدیم/دولت در "اصلاح"با تاخیر عمل کرده است/گروه‌های منفعت طلب در مجلس حضور دارند

سلیمی‌نمین به خبرآنلاین گفت: دولت در اصلاح یک مقدار با تاخیر عمل کرده است اما همین که بخشی از ضعف‌های خود را ارزیابی کرده و در صدد اصلاح برآمده بسیار کار ارزنده‌ای است.

با وخیم شدن اوضاع اقتصادی و ایحاد نابسامانی درکشور برخی دولت رئیسی را بانی وضع موجو می‌دانند. این شرایط موجبات انتقاد حامیان اصلی رئیسی را فراهم کرد، به نحوی که ۹۵ درصد نمایندگان دعوت کننده از رئیسی برای حضور در انتخابات و اکثر چهره‌های شاخص و تاثیرگذار اصول‌گرا، وی را به‌باد انتقاد گرفتند و به‌زعم برخی، پروژه عبور از رئیسی توسط اصول‌گرایان کلید خورد. با گذشت چند ماه از آغاز این نقدها، رئیسی آستین‌ها را بالا زد و با چند جابه‌جایی، و استعفا، تغییراتی در کابینه ایجاد کرد، البته مجلسی‌ها هم بیکار ننشستند و دو وزیر را استیضاح کردند. حال باید دید افراد جایگزین خواهند توانست در تغییر این شرایط اثرگذار باشند و آیا وضعیت موجود روند بهبودی به خود خواهد گرفت؟ در گفت‌وگو با عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی اصول‌گرا به‌بررسی این موضوع پرداخته است.

من در ایجاد شرایط کنونی عوامل مختلف را دخیل می‌دانم، به‌طور طبیعی نمی‌توانیم یک بُعدی به مسائل جاری نگاه کنیم، هم در مورد توفیقات و هم درمورد عدم توفیقات. یعنی اگر توفیقاتی حاصل می‌شد فقط دولت نیست، واگر کاستی‌هایی هم وجود دارد، عاملش فقط دولت نیست. طبیعتا عوامل مختلفی در بُعد داخلی و خارجی دخیل هستند که باید همه را در نظر گرفت. دولت هم علی‌القاعده وقتی خودش را رصد و ارزیابی می‌کند در صدد بر طرف کردن ضعف‌ها برمی‌آید.

بله ،من هم با این مسئله موافق هستم و فکر می‌کنم ما وقتی که در شرایط ویژه قرار داریم و عوامل فشارهای فراوانی بر ما می‌آورند، اگر دیدیم کسانی را در جایگاه‌هایی قرار دادیم نمی‌توانند کار ستادی قوی انجام دهند، برای استفاده از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها، باید سریع در صدد اصلاح برآییم. دولت با تاخیر دارد اصلاح می‌کند ولی همین‌که در صدد اصلاح برآمده، کار بسیار ارزنده‌ای است.

قطعا دولت با سرعت نمی‌تواند مشکلات را رفع کند، همان‌طور که گفته شد، مشکلات در جاهای مختلف وجود دارد. در بُعد داخلی باندهای فاسدی در گروه‌های سیاسی و جایگاه‌های رسمی داریم که مشکلات را بزرگ‌نمایی می‌کنند اما نه برای اصلاح بلکه برای سواستفاده و گرفتن امتیاز. حتی در مجلس هم گروه‌های منفعت طلب داریم. در گروه‌های سیاسی هم بخشی به ضعف‌ها می‌پردازند نه با انگیزه اصلاح‌گری، بلکه برای این‌که به ضعف‌ها بدمند و تشدیدشان کنند. بنابراین باید یک مقداری نگاه جامع‌تر داشته باشیم، همان‌طور که در بُعد خارجی رسانه‌های کشوری که ما را تحریم کرده در پرداختن به مسائل داخلی، به‌طور کامل با انگیزه‌های ضد ملی به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که انگار با دل‌سوزی به ضعف‌ها می‌نگرند اما سیاست واحدی با تحریم‌ها دارند و با هدف تشدید ضعف‌ها و نه اصلاح آن‌ها مسایل را مطرح می‌کنند.

خیر، درآقای احمدی‌نژاد عدم خلوص دیدیم و در انگیزه، و تلاش‌هایش خودمحوری یافتیم، اما در مورد آقای رئیسی چنین چیزی نیست. با همه ضعف‌هایی که دولت سیزدهم دارد اما تلاش‌های آقای رئیسی را خالصانه می‌بینیم، یعنی رئیسی فردی است که با تمام توان می‌خواهد مشکلات را حل کند کما حل کرده است، خوزستان ما در پایان دولت آقای روحانی بسیار بسیار بحرانی بود و دولت ایشان مجبور شد استاندار را عوض کند، اما امروز به یُمن تلاش‌های خالصانه بسیاری از مسائل خوزستان حل‌وفصل شده و از آن شرایط حاد بیرون آمده است.

کاستی‌ها به‌دلیل مسایل داخل و خارجی تمامی ندارند و این طبیعی است، چون همه مسائل به دولت برنمی‌گردد.

تا حالا هرگز چنین نگاهی در مورد آقای رئیسی شکل نگرفته و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان مصادیقی در آقای رئیسی شبیه آنچه که در آقای احمدی‌نژاد بود پیدا کرد.