شهر خبر

اگر موتورهای هواپیما هنگام پرواز از کار بیفتد یا آتش بگیرد چه اتفاقی پیش می آید؟

یکی از اصلی ترین اتفاقاتی که می تواند برای یک هواپیما بیفتد، آسیب دیدن موتورهای آن است.

هواپیما دارای  بیش از یک موتور است، اما اگر تمام این موتورها از کار بیفتند و فقط یکی سالم بماند، چه اتفاقی می افتد؟

شاید بهتر باشد سوال را اینطور بپرسید که آیا یک هواپیما می تواند فقط با یک موتور کار کند؟ در اینصورت در هنگام تیک آف و فرود چه اتفافی می افتد؟

جواب این سوال بله است. هواپیمایی که دارای یک موتور دوقلو باشد، می تواند بی هیچ عیب و نقصی با یک موتور هم کار کند و حتی می تواند با یک موتور به راحتی هم تیک آف و هم فرود کند. خراب شدن موتورهای هواپیما در حین پرواز، مشکل خیلی جدی ای نیست چون خلبان ها کاملا آموزش دیده اند و به خوبی می دانند که چطور باید با یک موتور خراب پرواز کنند.

اگر در حین پرواز موتور هواپیما دچار نقص فنی شده و خراب شود، خلبان ها ابتدا چک می کنند که چه عاملی باعث بروز این موضوع شده است و بعد هم سعی می کنند تا در نزدیکترین فرودگاه به زمین بنشینند. این موضوع در مورد هواپیمایی با ۴ موتور، از اهمیت کمتری برخوردار است و حتی اگر بیشتر از یک موتور هم خراب شود، مشکلی به وجود نمی آید.

البته با توجه به پیشرفت هایی که در تکنولوژی های هواپیما در سال های اخیر شده، این مشکل بسیار کمتر بوجود می آید و موتورها با سطح استاندارد بسیار بالایی ساخته می شوند. برای مثال اگر در هر یک از موتورهای هواپیما آتش سوزی ای اتفاق بیفتد، به طور پیش فرض در داخل هواپیما خاموش کننده هایی دارد و خلبان ها می توانند این خاموش کننده ها را از داخل کابین خلبانی فعال کنند. حتی اگر این آتش خاموش نشود، از انجا که بدنه ی موتورها ضد حریق است، به دیگر بخش های هواپیما نفوذ نمی کند.

هواپیمای بدون موتور

حالا ممکن است برایتان سوال باشد که اگر همه ی موتورهای هاپیما در حین پرواز خراب شوند، چه اتفاقی می افتد؟

حتی اگر تمام موتورهای هواپیما از کار بیفتد باز هم می تواند بدون آنها، راحت به پرواز ادامه بدهد. هواپیماها می توانند با عبور جریان های هوایی در باله ها، پرواز کنند و تا زمانیکه این پروسه ادامه داشته باشد، هواپیما بدون هیچ مشکلی به حرکت ادامه می دهد. در واقع اگر هواپیمایی دارای ۲ موتور باشد و هر دو موتور آن در ارتفاع خیلی زیاد از سطح زمین از کار بیفتند، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان وجود دارد تا خلبان بتواند هواپیما را در جایی به زمین بنشاند.