شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#مجلس#دولت

هزینه ایمن سازی جاده‌ها به عوارض فروش خودرو اضافه می‌شود؟

هزینه ایمن سازی جاده‌ها به عوارض فروش خودرو اضافه می‌شود؟

ایسنا: بر اساس جدول ۹ ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه که برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد، اعتبار جرایم رانندگی به ۵۰۰ میلیارد افزایش یافته که از این میزان افزایش، ۱۵۰ میلیارد تومان، به وزارت راه و شهرسازی جهت اصلاح راه‌های روستایی و معابر در نقاط حادثه‌خیز شهرها و روستاهای مناطق مرزی مربوط است.

شهریار افندی‌زاده -معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی- به‌تازگی با اشاره به سهم همه سازمان‌ها در کاهش تصادفات گفته بود: هم صنعت باید نقش خود را در ایمن‌سازی خودروها ایفا کند و هم وزارت راه و شهرسازی باید سهم خود را در برطرف کردن نقاط پرتصادف و افزایش ایمنی جاده‌ها به‌بهترین نحو اجرایی کند.

وی همچنین با طرح یک پیشنهاد برای اختصاص سهمی از فروش خودروها برای افزایش ایمنی جاده‌ها، اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۳ قانون جرایم رانندگی درصدی از جرایم رانندگی با هدف ارتقا ایمنی راه‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری قرار می‌گیرد و این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است. باید سهمی از فروش خودروها را برای افزایش ایمنی جاده‌ها در نظر بگیریم و این موضوع به عنوان پیشنهاد از سوی کمیسیون ایمنی راه‌ها نیاز است به مراجع قانونی پس از تصویب هیات دولت داده شود.

افندی‌زاده در توضیح مصارف این منابع مالی گفت: این درآمدها در صورت تامین برای برطرف کردن نقاط پرحادثه و نگهداری هرچه بهتر راه‌ها یا در جهت افزایش تجهیزات و علائم ایمنی راه‌ها استفاده می‌شود.

در این راستا رضا اکبری -معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- در گفت‌وگو با ایسنا درباره این پیشنهاد اظهار کرد: پیشنهاد خوبی است؛ اما به قانون نیاز دارد. سال‌های قبل هم این پیشنهاد چندین بار در دولت و مجلس مطرح شده که زمان شماره‌گذاری خودروهای صفر کیلومتر مبلغی تحت عنوان ایمن‌سازی جاده‌های کشور اختصاص پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: دریافت عوارض از خودروی صفر پیشنهاد خوبی است و همه جای دنیا هم رواج دارد که برای تامین منابع جاده‌ها از خودرو، سوخت یا جاده عوارض می‌گیرند. درحال‌حاضر که ما عوارض سوخت نداریم، بعضی از آزادراه‌هایمان عوارض دارد که برای همانجا هزینه می‌شود اما می‌توان از عوارض خودرو هم برای اصلاح جاده‌ها استفاده کرد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: وزارت کشور و شهرداری‌ها عوارض سالیانه خودرو را می‌گیرند و ما نمی‌توانیم هر سال از خودروها پول بگیریم چون مالیات مضاعف می‌شود؛ اما در صورتی که دولت و مجلس بپذیرد می‌توان از خودروی صفر کیلومتر که تازه شماره‌گذاری می‌شود و عوارضی پرداخت نمی‌کند، عوارض گرفت و برای جاده‌ها هزینه کرد.

اکبری پیش از این با بیان اینکه قرار است امسال ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز اصلاح شود، درباره بودجه مورد نیاز اصلاح این نقاط گفته بود: معمولا هر نقطه به‌طور متوسط ۱۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد، یعنی برای اصلاح ۴۰۰ نقطه به ۴۰۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم.

انتهای پیام