شهر خبر
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تسهیل شد/ بانک‌ها آماده سپرده‌گیری آورده اولیه متقاضیان ساخت

ابلاغیه وام مسکن قانون جهش تولید در سال دوم از شهریور ۱۴۰۱ اعلام شده و بانک‌ها تا شهریور ۱۴۰۲ فرصت پرداخت دارند.

علیرضا قیطاسی؛ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا از فرصت متقاضیان وام ساخت مسکن تا شهریور امسال خبر داد و گفت: هرچند قانون جهش تولید مسکن در سال اول دیر ابلاغ و به تبع آن با تاخیر اجرا شد، اما در سال دوم به موقع و در شهریور ماه ابلاغ شد که برهمین اساس بانک‌ها تا شهریور ۱۴۰۲ فرصت دارند سهمیه خود را پرداخت کنند. 

 

وی تاکید کرد: روند پرداخت وام مسکن تسهیل شده است و انشالله بعد از شهریور امسال عملکرد خوبی از بانک‌ها ارائه خواهیم داد چرا که در سال جاری باتوجه به تسهیل صورت گرفته و اینکه برش استانی نداریم؛ عملکرد بهتری را شاهد هستیم.

 

قیطاسی با بیان اینکه قانون جهش تولید مسکن ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ مصوب شد، اما دستورالعمل آن در ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰ و سهمیه‌های استانی نیز خرداد ماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد، افزود: در ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن سهمیه سال اول بانک‌ها ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد که بانک‌ها فقط ۳ ماه برای آن فرصت داشتند.

 

به گفته وی، سال مالی مد نظر در این قانون از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ بود که تقریبا با ۹ ماه تاخیر برش استانی پرداخت این تسهیلات براساس قانون جهش تولید مسکن اعلام شد. برهمین اساس عملکرد بانک‌ها در سال اول را باید براساس ۳ ماه فرصتی که داشتند بسنجیم.

 

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی افزود: در قانون جهش تولید مسکن مقرر شده تا بانک‌ها ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند که این ۲۰ درصد براساس توزیع بخشی است یعنی این ۲۰ درصد مشمول کل تسهیلات مسکن اعم از جعاله، ودیعه، خرید مسکن روستایی و حوادث و... می‌شود.

 

قیطاسی با بیان اینکه در بخش پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، بانک‌ها به ۷۰ درصد تکالیف درنظر گرفته شده عمل کردند اظهار کرد: به طور خاص، اما درباره قانون جهش تولید مسکن به دلیل دیر اعلام شدن سهمیه‌های استانی از سوی وزارت راه در سال اول بانک‌ها تکالیف خود را کامل انجام ندادند.

 

وی تصریح کرد: سال دوم یعنی ۱۴۰۱ ابلاغیه مورد نظر در شهریور ماه ابلاغ شد که برهمین اساس بانک‌ها تا شهریور ۱۴۰۲ فرصت دارند سهمیه خود را پرداخت کنند.