شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#دمشق#رئیسی#رییس جمهور

گزارش فایننشال تایمز درباره اهمیت سفر رئیسی به دمشق

گزارش فایننشال تایمز درباره اهمیت سفر رئیسی به دمشق

ایسنا نوشت: روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با مورد توجه قرار دادن سفر رییس جمهور ایران به سوریه پس از یک دهه، ابعاد مخالف آن را بررسی کرد.

 روزنامه فایننشال تایمز با پرداختن به سفر سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران به سوریه نوشت: رییس جمهور ایران روز چهارشنبه و برای اولین بار پس از جنگ داخلی در این کشور عربی که در سال ۲۰۱۱ درگرفت، به سوریه سفر می‌کند و به دنبال افزایش کنترل تهران بر متحد دیرین آن هم‌زمان با آماده شدن این کشور عربی برای بازسازی است.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: سفر رییسی در زمانی انجام می‌شود که برخی از کشورهای عربی که با حکومت سوریه قطع رابطه کرده بودند و از گروه‌های مخالف حمایت می‌کردند، در حال آزمودن برقراری تعامل دوباره با دمشق هستند که حکومت آن بیش از یک دهه است که به اتحاد با ایران و روسیه متکی است.

این روزنامه همچنین نوشت: یک تحلیل‌گر سیاسی مستقر در تهران در این باره گفت «سفر رییسی نمایش قدرت برای انتقال این پیام است که ما توانستیم اسد را در قدرت نگه داریم و قصد داریم حضور پررنگ در منطقه را حفظ کنیم. ایران می‌خواهد در دوران صلح هم دست بالا داشته باشد.»

در ادامه این مطلب با اشاره به توافق اخیر تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک آمده است: وزیر امور خارجه عربستان سعودی، ماه گذشته، در ریاض میزبان همتای سوری‌اش بود، این در حالی که عربستان سعودی، همچنین با میانجیگری چین در ماه مارس توافق کرده است که روابط با رقیب اصلی‌اش یعنی ایران را از سر بگیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: حمایت‌های مالی و نظامی تهران از بشار الاسد، رییس جمهور سوریه در دوران مبارزه‌اش با نیروهای شورشی نقشی حیاتی داشت و پیوند سوریه را با جمهوری اسلامی ایران که از سال ۱۹۷۹ متحد آن است، تقویت کرد. اسد توانست با حمایت روسیه و ایران کنترل بیشتر کشور را به دست بگیرد، با این وجود، تعدادی از نیروهای مخالف مسلح کنترل بر نواحی شمال غرب سوریه را حفظ کردند.

فایننشال تایمز همچنین نوشت: رییسی قرار است چهارشنبه با اسد دیدار کند. ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت «ایران در دوران مبارزه سوریه با تروریسم در کنار دولت، ارتش و ملت سوریه ایستاد. حالا می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کمک به بازسازی خسارات جنگ داشته باشد.»

این روزنامه می‌افزاید: اگرچه هیچ یک از روسای جمهور ایران در دوران جنگ به دمشق سفر نکردند، اسد از سال ۲۰۱۱ دو بار به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ایران رفت. رهبر ایران حمایت تزلزل‌ناپذیری از سوریه و حزب‌الله لبنان داشته‌اند که بخشی از استراتژی ایشان برای مهار کردن اسراییل بوده است که دشمن اصلی ایران در خارج از مرزهای آن است.

فایننشال تایمز همچنین مطرح کرد: به گفته تحلیل‌گران در تهران،‌توافق ایران با عربستان سعودی موجب کاهش فشار سیاسی و اقتصادی بر آن و تقویت تجارت منطقه‌ای خواهد شد. مقامات ایران امیدوارند که افزایش تجارت منطقه‌ای موجب افزایش استقلال اقتصادی آن از غرب خواهد شد. توافق هسته‌ای که میان ایران و قدرت‌های جهانی انجام شده بود،‌ از زمان خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های متعدد بر ایران، در حال از بین رفتن است.

این مطلب می‌افزاید: سعید لیلاز، یک تحلیل‌گر اقتصادی ایران می‌گوید «سوریه بازار بزرگی برای ایران نیست اما ما نمی‌توانیم حتی بازارهای کوچک را از دست بدهیم. ایران ترجیح می‌دهد در عوض این که این بازار را به کلی از دست بدهد، به سوریه نفت خام بفروشد، حتی اگر به موقع پرداخت نکند.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: تهران کنترل معادن فسفات سوریه را در دست دارد که منبع مهمی برای مواد خام مورد نیاز ایران در زمینه تولیدات کود شمیایی آن است. این در حالی است که ایران امیدوار است بتواند محصولات غذایی، نفتی، عمرانی و خدمات مهندسی بیشتری به سوریه بفروشد. ایران همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش مخابرات این کشور است.

311311