شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#دولت#ایران
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

دولت در انحلال بانک‌های زیان‌ده حامی بانک مرکزی باشد

داستان انحلال بانک در ایران به سال ۴۵ برمی‌گردد یعنی در طول تاریخ از زمان ناصرالدین شاه فقط بانک بیمه بازرگانان ورشکست شده است.

مسعود دانشمند فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص موضوع انحلال بانک‌های زیان ده و آثار مثبت این موضوع روی نظام بانکی و بخش‌های مختلف اقتصاد ایران گفت: قطع به یقین اگر دولت از بانک مرکزی در موضوع انحلال بانک‌های زیان ده حمایت کند بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه که وعده چنین عملیاتی را داده می‌تواند این موضوع را به منصه ظهور برساند و انحلال برخی بانک‌ها را آغاز کند.

 

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی در خصوص اولین و آخرین بانکی که در تاریخ ایران منحل شده گفت: داستان انحلال بانک در ایران فقط به سال ۴۵ برمی گردد یعنی در طول تاریخ بانکداری ایران از زمان ناصرالدین شاه تا کنون که بانک‌های روس و شاهی در کشور مستقر بودند بانک بیمه بازرگانان تنها بانکی است که در ایران ورشکست شده است پس این حرکت بانک مرکزی آغاز رویه‌ای بسیار خوب در انحلال بانک‌های زیان‌ده به شمار می‌رود.

 

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازرگانی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی تلاش می‌کند با این طرح در یک فرمول مشخص شده بانک‌های زیان‌ده را ادغام کند، چرا که ادغام این بانک‌ها در بانک‌های بزرگتر منجر به کاهش هزینه‌های نظام بانکی می‌شود.

 

مسعود دانشمند گفت: متاسفانه تعداد بانک‌های ایران بسیار بیشتر از حد معمول و استاندارد بین المللی است بنابراین انتظار می‌رود بانک مرکزی با منحل کردن و به تبع آن ادغام بانک‌ها زمینه‌ساز ایجاد بانک‌های قوی شود چرا که در همه دنیا دولت‌ها و بانک‌های مرکزی به دنبال تجمیع هستند تا توزیع.

 

وی در این خصوص توضیح داد: دولت‌ها تلاش می‌کنند تا بانک‌ها، شرکت‌های بازرگانی و تولیدی را در راستای کاهش هزینه‌ها تجمیع کنند چرا که توزیع منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود، بنابراین بانک مرکزی نیز با انحلال بانک‌های زیان‌ده باید به دنبال تجمیع بانک‌های کوچک در بانک‌های بزرگ و قوی باشد.

 

مسعود دانشمند در پایان گفتگو درخصوص عواید انحلال بانک‌های زیان ده و وجود بانک‌های قوی گفت: علی رغم اینکه انتظار می‌رود تا شهریور ماه بر سر راه بانک مرکزی در موضوع انحلال بانک‌های زیان ده سنگ اندازی‌هایی صورت بگیرد، اما به دلیل اینکه این عمل می‌تواند منجر به ارائه تسهیلات بهتر و ارزان‌تری به بخش مولد و تولید و بهره وری اقتصاد وافزایش اشتغال شود امیدواریم بانک مرکزی و دولت قویا پای کار باشند و سنگ اندازی‌ها را به صورت قانونی پاسخ دهند.

نویسنده: میلاد شکری