شهر خبر

پیش‌نیازهای سیاست‌گذاری برای ادامه رشد بورس

پیش‌نیازهای سیاست‌گذاری برای ادامه رشد بورس

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان سه‌شنبه همراه با علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه به سنجش عیار سیاست‌گذاری درست در بازار سرمایه پرداختیم. وی در ابتدا به موضوع مقایسه بورس ۱۴۰۲ با سال ۹۹ و احتمال حبابی شدن آن پرداخت و در ادامه نیز نحوه اثرگذاری طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر بورس تهران بررسی شد. این کارشناس در انتها نیز مهم‌ترین مسائل سیاست‌گذاری در بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داد.

توکلی به بررسی احتمال حبابی شدن بورس پرداخت و اعتقاد داشت: بورس امروز با سال ۹۹ قابل مقایسه نیست و با وجود رشدهای سه ماه اخیر به دلیل شاخص‌های کلان اقتصادی، قیمت سهام با حبابی شدن فاصله دارد. شاخص مهم در ارزیابی حبابی شدن بازار سهام، نسبت p/e کلی بازار است که مطابق پیش‌بینی‌ها با پیش فرض نرخ ارز مبادله‌ای ۴۱ هزار تومانی، سودآوری شرکت‌ها در ۱۴۰۲، به حدود ۱۱۰۰ همت خواهد رسید اما در صورت تغییر نرخ دلار امکان افزایش دوبرابری این عدد نیز وجود دارد. بنابراین نگرانی‌های تورمی که تاخیر در انتشار تورم فروردین ماه آن را افزایش داده است می‌تواند کلیت اقتصاد و در نتیجه بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در ادامه به بررسی تاثیر طرح مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت وعنوان کرد:‌ اصلی‌ترین موضوع در مالیات‌ستانی، شفافیت اطلاعاتی است که این اشراف کامل بر معاملات بازارهای موازی وجود ندارد و به عنوان مثال بسیاری از املاک، معاملاتشان در سامانه‌ای ثبت نمی‌شود. وی تاکید کرد: با نواقص اطلاعاتی دولت، اجرای این طرح تنها کانال معاملاتی را به سمت افزایش معاملات غیررسمی هدایت می‌کند اما در صورت موفقیت دولت در اجرای آن قطعا بازار سرمایه بیشترین منفعت را به دست خواهد آورد و به دلیل مالیات کمتر و نقدشوندگی بالا مقصد بسیاری از سرمایه‌ها خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها به مهم‌ترین مسائل سیاست‌گذاری در بازار سرمایه پرداخت و گفت: مهم‌ترین مسئله در مبحث ریزساختارها، دامنه نوسان است که اقدامات سازمان در خصوص افزایش این دامنه باید ادامه پیدا کند چراکه بازتر شدن دامنه نوسان ریسک بازار را کاهش خواهد داد ودلیل این موضوع را می‌توان در عکس‌العمل‌های بیش از حد هنگام صف خرید یا فروش جست‌وجو کرد.  وی افزود بازارگردانی نیز موضوع مهم دیگری است که باید بازارگردان‌ها به سمت بازارگردانی فعال حرکت کرده و سازمان پیش‌نیازهای لازم را در این خصوص ایجاد کند. اما آنچه که تمامی موارد را تحت شعاع قرار می‌دهد، عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد کشور است که موانع مهمی برای شرکت‌های بورسی در افزایش سودآوری است.

توکلی در پایان به موضوع عرضه‌های اولیه پرداخت و خاطنشان کرد: افزایش عرضه اولیه‌ها در شرایط فعلی می‌تواند به تامین مالی بیشتر و رشد تولید کمک کند اما به دلیل عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد و احتمال نزولی شدن بورس و با توجه به تجربه سال ۹۹ و فشاری که تامین مالی از طریق سهام به شرکت‌ها تحمیل کرد، آنها کمتر می‌توانند به تامین مالی از طریق سهام تکیه کنند و بنابراین با دید کوتاه مدت به تامین مالی می‌پردازند.