شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بشار اسد#سوریه

چرا بشار اسد به ایران نمی‌آید؟ / مراقب باشید در برداشت خرمن از منطقه خواب نمانید

یک دیپلمات سابق نسبت به سفر قریب الوقوع رئیسی به سوریه واکنش نشان داد.
چرا بشار اسد به ایران نمی‌آید؟ / مراقب باشید در برداشت خرمن از منطقه خواب نمانید

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، «ابراهیم رحیم‌پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم درگفت و گو با ایلنا در واکنش به سفر حجت الاسلام رئیسی به سوریه گفت:شخصا ترجیح می‌دادم آقای بشاراسد به تهران بیایند. به دلیل آنکه الان دیگر عذر و بهانه‌ای برای سفر رسمی به ایران وجود ندارد.

وی گفت: تحولاتی که در منطقه و از جمله سوریه در مقطعی که اشاره شد اتفاق افتاد، خیلی زیاد بوده است. یعنی وضعیت حال حاضر سوریه با ۱۳ سال پیش قابل مقایسه نیست. یک دوره ویژه‌ای در سوریه طی شد.

مهمترین بخش های این گفت وگو را می خوانید:

*رفت و آمد مخفیانه بشار اسد به ایران موجب رنجش آقای ظریف وزیر امور خارجه شد. 

* به نظر می‌رسد عضویت سوریه هم در اتحادیه عرب قطعی شده و آقای بشار را برای سفر دعوت خواهند کرد. از این نظر باید خیلی مراقب باشیم و با همه زحماتی که کشیده شده است، در زمان خرمن درو کردن خواب نباشیم. 

*شخصا ترجیح می‌دادم آقای بشاراسد به تهران بیایند. به دلیل آنکه الان دیگر عذر و بهانه‌ای برای سفر رسمی به ایران وجود ندارد و از این نظر برای قدردانی از کشوری که موجب باقی‌ماندن دولت فعلی سوریه و شخص آقای بشاراسد شد، طبیعتا می‌طلبید، در قبال سفرهایی که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام شده، سفری هم به تهران داشته باشند.

*در تفکرات دیپلماسی ما، سفر خوب است. یعنی اینکه انسان بایکوت باشد و هیچ‌کسی به کشورمان نیاید و ما به کشورهای دیگر هم نرویم، خیلی خسارت‌بار است و ما امکان آشکار را با بعضی از تنگ‌نظری‌ها از دست می‌دهیم؛ از این نظر که باید این سفرها برای همسایگان، منطقه و در کل برای جهان طراحی شود و از سمت خودمان محدود کردن خودمان به یک تعدادی کشور و دوری از بقیه عاقلانه نیست.

*این نشست و برخاست‌ها به صورتی نباشد که صرفا تشریفاتی باشد، بلکه باید محتوا داشته باشد تا ما از تحولات خیلی سریعی که در منطقه ما و دنیا انجام می‌شود، عقب نمانیم.

*اگر ما به خود مشغول باشیم و دقت نکنیم، کشورهایی که ما نجات‌بخش‌شان هم بودیم بعضی وقت‌ها فراموشکار می‌شوند.

*در دوره اول آقای روحانی که من مسئولیت داشتم، ایشان ۲۴ سفر به خارج از کشور داشتند. تقریبا می‌توانم بگویم ۱۵ سفر در یک تور بود. یعنی سفر یک کشوری نبود.

*اینکه مستقیم به دمشق می‌روند و به ایران برمی‌گردند خوب است زیرا اهمیت این سفر را نشان می‌دهد به خصوص که ما شاهد تحولاتی در سوریه هستیم که دمشق روابط خود را با فرامرزهای خود گسترش می‌دهد که کار خوبی هم است و از حالت انزوا، بایکوت و مسائل نظامی – امنیتی خارج می‌شود و به سمت بازسازی و مسائل اقتصادی پیش می‌رود.

*در باب اقتصادی باید ببینیم ما چه به دست می‌آوریم؟ این همه تلاش، زحمت و ایستادگی و... نباید از صحنه خارج شود که پولدارها بیایند آنجا و هرچه معادن و خرابی‌ ایجاد شده را بسازند و منتفع شوند. کسانی که می‌خواستند بشاراسد سرنگون شود، اسامی‌شان کاملا مشخص است ولی اسم نمی‌برم.

*امیدواریم که در باب مسائل بازسازی اقتصادی بتوانیم حرکتی انجام دهیم. البته این کتمان‌شدنی نیست که وضعیت ما از جهت اقتصادی به شکلی نیست که در این مورد بتوانیم گام‌های بلندی برداریم.اینجا جایی نیست که ما در دوره سختی، هزینه کردن و ایثار کردن باشیم. بلکه دوره‌ای است که قرار شده بازسازی در دمشق صورت بگیرد و آرامش فراهم شود و امیدوارم این سفر بتواند این موضوع را تأمین کند..

*در محاسبات ما این موضوع نباید مطرح شود که چون سوریه درهای خود را باز می‌کند باعث رنج و ناراحتی ما باشد. اگر نمک‌شناسی وجود داشته باشد، در ادامه‌ آن هم ما می‌توانیم از ظرفیت سوریه در شرایط غیرجنگی و وضعیت طبیعی که پیدا کرده بهره‌مند شویم.