شهر خبر

طلا گران می‌شود/ اگر دنبال سرمایه‌گذاری هستید این توصیه را جدی بگیرید

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است بهترین روش برای حفظ ارزش پول را خرید مصنوعات طلای زرد می‌دانم.

اطلاعات آنلاین: تغییرات اخیر بازار طلا، جواهرات و سکه، این پرسش‌ها را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد که این تغیر قیمت‌ها تا کجا ادامه می‌یابد؟ بیشترین بازدهی سرمایه در این بخش، مربوط به خرید چه نوع کالا و محصولی است؟ چه ریسک‌هایی در کمین کنشگران در این بازارها است؟ تحولات جهانی چه تاثیری بر بازار داخلی برجای خواهد گذاشت؟ سناریوهای مختلف تحولات قیمت، از چه عوامل بیرونی تاثیر می پذیرد؟

برای بررسی موضوعات یادشده، به سراغ «عبادالله محمدولی» از پیشکسوت‌های بازار طلا و عضو هیات مدیره اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف تهران رفتیم. او که حدود 50 سال در این صنف فعالیت دارد، معتقد است بازار طلا بازدهی مناسبی دارد و می‌تواند به حفظ ارزش پس‌اندازهای کوچک مردم در شرایط تورمی کمک کند. از دید وی، بهترین بازده در این بازار نیز متعلق به طلای زرد بدون نگین است. گفتگوی اطلاعات آنلاین با محمدولی را در ادامه می‌خوانید:

*در روزهای نخست سال جاری شاهد تحولات قیمتی در بازار طلا و جواهر هستیم. این تغییرات قیمتی را چطور ارزیابی میکنید؟

افزایش بیست و خرده‌ای درصد قیمت طلا و سکه در هر سال، روندی طبیعی است که هر سال شاهد آن بودیم. این تغییر، به دلیل تغییر قیمت سایر کالاها رخ می‌دهد و با توجه به این که فعالیت‌های زیربنایی در اقتصاد کمرنگ است، چنین تغییراتی در قیمت همه کالاها از جمله طلا و جواهر، قابل پیش‌بینی است.

*به نظر شما، چه فعالیتی باید صورت میگرفت تا ثبات نسبی قیمتها را تجربه کنیم؟

کشور به سرمایه‌گذاری جدی در حوزه صنعت و تولید نیاز دارد. به دلیل حجم زیاد واردات مدیریت نشده و خام فروشی، پول ملی ضعیف شده‌است. در شرایطی که اقتصاد ایران به شدت به محصولات خارجی وابسته است، با هر مساله کوچکی که در حوزه سیاست یا اقتصاد رخ دهد، بازارهای مالی کشورمان دچار التهاب می‌شوند و در نهایت، بازار کالاهای مصرفی و همچنین کالاهای سرمایه‌ای از قبیل طلا و سکه، دستخوش افزایش قیمت می‌شوند.

*با توجه به شرایط یادشده، بازار طلا، جواهر و سکه تا پایان سال را چطور ارزیابی میکنید؟

با توجه به افزایش نقدینگی و نرخ تورم که خود محصول پایین بودن سرانه تولید است، در ماه‌های آتی نیز موج‌های جدید افزایش عمومی قیمت‌ها را در همه بازارها تجربه خواهیم کرد. چون اگر موانع راه تولید هم برطرف شود، دست کم دوسه سال طول می‌کشد تا شاهد تاثیر مثبت آن بر قدرت خرید مردم و کنترل تورم باشیم.

علاوه بر افزایش عمومی قیمت ها، قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی نیز به احتمال زیاد 10 تا 15 درصد افزایش قیمت در ماه‌های آینده را تجربه خواهد کرد. این مساله به معنی آن است که قیمت طلا و مصنوعات آن در بازار داخلی، حدود 10 تا 15 درصد بیش از سایر کالاها افزایش خواهد یافت.

*با توجه به تعیین استراتژی نظام در خصوص کنترل تورم، چه راهکاری برای اجرایی شدن این موضوع در حوزه فعالیت خودتان پیشنهاد میکنید؟

اقتصاد یک ساختار زنده و به هم پیوسته دارد و نمی توان یک بخش آن را به تنهایی و مستقل از دیگر بخش‌ها، اصلاح کرد. برای کنترل تورم، اقدام‌های پایه ای لازم است. تقویت صنعت و تولید و صادرات غیرنفتی، به افزایش ارزش پول ملی منجر می‌شود و به تبع آن، بازار طلا نیز به ثبات نسبی خواهد رسید. اما اگر از این مسایل غفلت شود، ایده‌های دیگر مانند تزریق سکه به بازار یا برخورد تعزیراتی در بازارها، نتیجه جدی در برنخواهد داشت.

بازار طلا و جواهرات مثل یک دماسنج است که وضعیت شاخص‌های پایه‌ای اقتصاد را بازتاب می‌دهد و با دستکاری در دماسنج، نمی‌توان دمای عمومی اقتصاد را به تعادل رساند. آنچه ضروری است، توجه و تمرکز بر اشتغال بویژه اشتغال پایدار، تقویت تولید و افزایش و تنوع بخشی به صادرات است. بهبود این شاخص‌ها، تاثیر جدی بر بازار طلا برجای خواهد گذاشت.

 

*مسایلی که گفتید، نیازمند تغییر جدی رویکرد سیاستگذاری و مدیریت کلان اقتصادی است و در مدت کوتاه نتیجه نمیدهد. برای کنترل دامنه تحولات قیمتی بازار طلا در کوتاه مدت، راهی وجود ندارد؟

اگر اقدام‌های زیربنایی صورت نگیرد، همین افزایش قیمت ها و التهاب در همه بازارها از جمله بازار طلا وجود خواهد داشت. شاید با روش‌های غیراصولی بتوان بازار را برای مدت بسیارکوتاهی کنترل کرد ولی در نهایت قیمت‌ها مانند فنری که به زور فشرده شده باشد، جهش‌های بزرگ‌تری را تجربه خواهند کرد.

 

*به هر حال همواره بخشی از مردم مایلند که پس‌اندازهای کوچک خود را در قالب سکه و طلا نگهداری کنند تا در مقابل تورم مصون بماند و بتوانند در گام بعدی، نیازهای سرمایه‌ای بزرگتر خود مانند خرید خانه یا خودرو را انجام دهد. توصیه شما به این هموطنان چیست؟

به عنوان یکی از فعالان بازار طلا و جواهر که نزدیک به نیم قرن در این بخش تجربه کسب کرده‌ام، بهترین روش برای حفظ ارزش پول را خرید مصنوعات طلای زرد می‌دانم. به صورت صریح و شفاف توصیه می‌کنم برای پس‌انداز، صرفا طلای زرد بدون نگین را خریداری کنند تا بازدهی مناسب‌تری داشته باشد.