شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوراکی#بروز

اگر این علائم را دارید مصرف خوراکی های شیرین شما زیاد است!

اگر این علائم را دارید مصرف خوراکی های شیرین شما زیاد است!

شکر، یکی از خوراکی‌های پرکاربرد است که احساس لذت از خوراکی‌های شیرین را به همراه دارد. برخلاف طعم دلچسب و ضرورت مصرف محدود، افراط در خوراکی‌های شیرین زمینه‌ساز مشکلات متعددی بر سلامت بدن می‌شود که با علائم مختلفی بروز پیدا می‌کنند. 

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه این مطلب، به علائمی اشاره خواهیم کرد که عادت به مصرف زیاد شکر برای بدن به همراه خواهد داشت. این علائم عبارتند از:

 

گرسنگی شدید و افزایش وزن
افزایش احساس گرسنگی یکی از نخستین علائم دریافت کالری زیاد به‌دلیل مصرف خوراکی‌های حاوی شکر است. عدم‌دریافت پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم در پی مصرف تنقلات شیرین صنعتی باعث می‌شود بدن خیلی سریع شکر را مصرف کرده و گرسنگی ایجاد شود که منجر به افزایش تمایل به خوراکی‌های شیرین شد  و زمینه‌ساز اضافه‌وزن خواهد بود. 

 

باکتری‌های مفید روده که در تنظیم سطح گلوکز و انسولین نقش دارند، به بدن در مصرف چربی‌ها و کنترل کلسترول کمک می‌کنند. زمانی که مقدار زیادی شکر مصرف می شود، این باکتری‌ها آسیب می‌بینند و باکتری‌های ناسالم فرصت رشد و تکثیر دارند و مشکلات متابولیک و اختلال در سوخت‌وساز چربی‌ها و کلسترول اتفاق می‌افتد. شکر زیاد به هورمون‌‌های لیپیدی مانند لپتین که گرسنگی را مهار می‌کند، آسیب می‌رساند. 

 

تحریک‌پذیری
استرس همیشه عامل تحریک‌پذیری و بی‌حوصلگی نیست. این حالت می‌تواند یکی از نشانه‌های مصرف زیاد شکر باشد. براساس مطالعات، مصرف شکر زمینه‌ساز التهاب، تشدید بدخلقی و بروز علائم افسردگی می‌شود. غذا یا میان‌وعده حاوی شکر اما بدون پروتئین و چربی‌های مفید خیلی سریع قند خون را بالا می‌برد اما سطح انرژی به شدت کاهش پیدا می کند و احساس بی‌حالی و بی‌حوصلگی اتفاق می‌افتد. زمانی که سطح گلوکز خون به‌دلیل ترشح انسولین پس از خوردن غذاهای شیرین پایین می‌آید، سطح گلوکز مغز نیز افت می کند و بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. 

 

خستگی و افت انرژی
شکر به‌راحتی جذب و هضم می‌شود. در واقع، شکر منبع خیلی سریع انرژی است و صرفنظر از مقداری که مصرف می‌شود، پس از 30 دقیقه دوباره احساس گرسنگی و افت انرژی ایجاد می‌شود که تمایل به غذاخوردن را ایجاد می‌کند. در کل، نوسانات قابل‌توجه قند خون و انسولین بر سطح انرژی بدن تاثیر می‌گذارند. 

 

از دست‌دادن ادراک مزه شیرین
اگر احساس می‌کنید که خوراکی‌ها مانند همیشه شیرین نیستند، می‌‌تواند‌ نشان‌دهنده مصرف زیاد شکر باشد. این نکته به‌خصوص هنگام مصرف خوراکی‌های طبیعی مانند ماست بیشتر احساس می‌شود. عادت به مصرف مداوم خوراکی‌های شیرین بر ادراک مغز تاثیر می‌گذارد و احس اس رضایت با مقدار کمتر شکر مشکل است. در کل، بسیاری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی شیرینی بیشتری از شکر دارند و راهکار خوبی در این زمینه محسوب نمی‌شوند زیرا مغز به مقدار شیرینی بیشتری نیاز خواهد داشت.

 

افزایش فشار خون
فشار خون بالا همیشه ناشی از مصرف زیاد شکر نیست و مصرف زیاد شکر در این زمینه نقش دارد. براساس مطالعات، مصرف نوشیدنی‌های شیرین ارتباط قابل‌توجهی با فشار خون دارد. گلوکز بالا بر جداره عروق خونی تاثیر می‌گذارد که چسبندگی چربی‌ها از جمله کلسترول به جداره عروق را تسهیل می‌کند. در این شرایط، عروق تنگ‌تر شده و فشار خون افزایش پیدا می کند.

 

آکنه
کنترل قند خون نقش مهمی در سلامت پوست دارد. یکی از مطالعات نشان می‌دهد که مقاومت به انسولین می‌تواند بر ایجاد آکنه تاثیر بگذارد. چروک‌های پوستی نیز دیگر نشانه مصرف زیاد شکر هستند.

منبع: سایت سلامت