شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال آینده

می‌خواهم تو را به ۱۰ سال آینده ببرم!

چشمانت را ببند و دکمه تخیل مغزت را روشن کن. هرچه می‌گویم را با جزئیات کامل در کاسه گرد سرت که مثل یک کره پر مو وسط یک کهکشان است، تصور کن.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، ضمیمه آفتاب مهتاب روزنامه اطلاعات نوشت: می‌خواهم تو را با خودم به ۱۰ سال آینده ببرم. چشمانت را ببند و دکمه تخیل مغزت را روشن کن. هرچه می‌گویم را با جزئیات کامل در کاسه گرد سرت که مثل یک کره پر مو وسط یک کهکشان است، تصور کن. آخر قصه، وقتی گفتم چشمانت را باز کن، متوجه می‌شوی این تخیل برای چه بود.

خب با هم برویم به ایران ۱۴۱۲٫ برویم شیراز و کنار تخت جمشید. البته هنوز سال ۱۴۱۲ شروع نشده است. چند ساعت مانده که سال تحویل شود. لحظه دقیق سال تحویل از ۱۰ سال پیش مشخص شده بود! گفته بودند سال نو ساعت ۱۶ و ۴۴ دقیقه آغاز می‌شود اما ایرانیان عزیز و گردشگران خارجی، از چند ساعت قبل در محوطه تخت جمشید حاضر باشند.

۱۰ سال است برای چنین لحظه‌ای، برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی شده‌است. همه می‌دانند قرار است چه اتفاق با شکوه و نادری بیفتد. جمعیت انبوهی از کودکان و مردان و زنان، عینک‌های مخصوص رصد خورشیدگرفتگی به چشم زده‌اند و کنار هم ایستاده‌اند و نگاهشان به آسمان است.

به یک باره، ساعت ۱۵ و ۳ دقیقه، تمامی قرص خورشید، سیاه می‌شود و تخت جمشید بعد از ۳۴ سال، زیر سایه ماه قرار می‌گیرد.

همه‌جا تاریک است. این اتفاق نجومی نادر، چراغ خورشید را برای دو دقیقه و ۳۴ ثانیه خاموش می‌کند. مردم ایران از غربی‌ترین نقطه در بندر گناوه (استان بوشهر) تا شرقی‌ترین نقطه مرزی در خراسان جنوبی می‌توانند این خورشیدگرفتگی کامل را ببینند؛ اما قرار همه، در شیراز و صحن و سرای تخت جمشید بوده است.

سال تحویل ۱۴۱۲ خیلی باشکوه است. گردشگران خارجی طی ۱۰ سال گذشته برای رصد این اتفاق نجومی مهم به ایران دعوت شده‌اند؛ حالا هم خورشیدگرفتگی کامل را می‌بینند، هم با مراسم باشکوه «نوروز» آشنا می‌شوند و هم بهار را کنار ایرانیان و در گربه زیبای جغرافیای زمین می‌گذرانند و هزاران عکس و خاطره فراموش‌نشدنی از عظمت تخت جمشید و شکوه تاریخ و تمدن ایران‌زمین با خودشان به کشورهایشان می‌برند.

چشمانتان را هنوز باز نکنید. چند ساعت دیگر آغاز سال ۱۴۱۲ است. به همه رویاها و آرزوهایتان در این سال، فکر کنید و آماده باشید که صدای توپ نوروز در فضای بهت‌آور و باشکوهی که بر دشت زیبای پرسپولیس حاکم است بپیچد.

یادتان باشد از این لحظه، ۱۰ سال پیش، در ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، در هفته جهانی نجوم، در ضمیمه آفتاب‌مهتاب خبردار شدید.

حالا چشمانتان را باز کنید. رویای شما واقعی است. پیش‌بینی لحظه به لحظه اتفاقاتی که در این تونل زمان گذشت، علمی است. اتفاق خواهد افتاد. حتی برای این اتفاق در هفته جهانی نجوم امسال، پوستری طراحی کرده‌اند که چشم به گذشته و دیروز و آینده دارد. از تحقق چنین رویایی مطمئن باشید و با خیال راحت بروید دنبال خرید یک عینک مخصوص رصد خورشیدگرفتگی. حتی بد نیست دسته و قاب این عینک را به سلیقه خودتان طراحی کنید و بگردید دنبال شرکت‌هایی که آن را تولید می‌کنند. شاید مدل شما را پسندیدند! ۱۰ سال فرصت هست تا برایش بازاریابی کنید و بفروشید و پول سفر عید ۱۴۱۲ به شیراز را درآورید.

بله! این شاهکار و توانایی علم نجوم است. می‌شود روی زمین بود و چشم به آسمان دوخت و از آنچه بر ما و زمین قشنگمان گذشته است باخبر شد و برای سال‌‌ها و ثانیه‌هایی که در راه است، برنامه‌ریزی کرد.

راستی شما در نوروز ۱۴۱۲ چند ساله‌اید؟

بیایید تا آن زمان و تا آن خورشیدگرفتگی کامل و نادر، هر شب و هر روز قرارمان این باشد که به آسمان بالای سرمان نگاه کنیم و دنبال سوسوی ستاره‌ها و چراغ مهتاب و گل خورشید و پازل ابرها و پرواز پرنده‌ها بگردیم؛ شاید، آلودگی‌های نوری و دودی و … از سقف زمین دور شود و عکس آسمان در آب‌ حوض‌ها و برکه‌ها، قشنگ‌ و شفاف بیفتد و صدای سوسک‌ها و زنجره‌ها بیشتر به گوشمان برسد.

متن کامل این مطلب را در ضمیمه آفتاب مهتاب روزنامه اطلاعات بخوانید.