شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#منابع

بحران خاموشی تابستان را داغ تر می کند؟

مصرف برق در کشور افزایش یافته است. ظرفیت نیروگاه‌ها نیز کفاف مصرف را نمی‌دهد. دولت هم منابع کافی برای هزینه در این بخش ندارد.
بحران خاموشی تابستان را داغ تر می کند؟

تجارت نیوز نوشت: چالش‌‌ مصرف برق و راهکارهای جلوگیری از هدررفت آن به یکی از موضوعات مهم در کشور تبدیل شده است. در همین زمینه هر ساله طرح‌های مختلفی همچون تغییر ساعات اداری، طرح نصب کنتورهای هوشمند و … در دستور کار قرار می‌گیرد. اما اینکه این طرح‌ها چقدر تاثیرگذار باشد محل پرسش است؟

کارشناسان معتقدند تغییر ساعات اداری در صرفه‌جویی برق در حد سه تا چهار درصد است.

همچنین ساز اجرای طرح‌هایی نظیر نصب کنتورهای هوشمند صرفا در اوج مصرف کوک می‌شود. در حالی که با گذر از این بازه زمانی فراموش می‌شود.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، ایجاد ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی را در طول چهار سال به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود معرفی کرد. در همین زمینه امیدواری‌ها نسبت به رفع مشکل خاموشی بخش خانگی و محدودیت‌های برق صنایع در اوج مصرف به وجود آمد.

تابستان 1401 فرارسید و وعده محرابیان تا حدودی به ثمر نشست، اما مشکل به صورت کامل برطرف نشده بود. در مصداقی بارز می‌توان به قطعی برق شهرستان ورامین در اواسط خرداد 1401اشاره کرد. با وجود جو آرام هوا در این منطقه، برق بخش وسیعی از مرکز شهرستان قطع شد و با وجود گرمای شدید، شرایط سختی برای مردم رقم خورد.

صنایع نیز از ترکش خاموشی‌ها در تابستان در امان نماندند.

به نظر می‌رسد نه‌ تنها روی روش‌های صرفه‌جویی نمی‌توان حساب باز کرد بلکه ظرفیت نیروگاه‌ها نیز کفاف مصرف را نمی‌دهد. چراکه سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه صورت نگرفته است. دولت هم که منابع کافی برای هزینه در این بخش ندارد. این در حالی است که مصرف برق روز به روز در کشور افزایش پیدا می‌کند.