شهر خبر

وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید

وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید

ساعد نیک ذات در کارگاه کارکردهای دوگانه عکاسی و فیلمبرداری در دوربین‌های دیجیتال خطاب به هنرجویان بیان کرد: وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید اما با شناخت آن اثر باکیفیت تری ارائه خواهید داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ساعد نیک‌ذات عکاس و فیلم‌برداری باسابقه سینما در کارگاه «کارکردهای دوگانه عکاسی و فیلم‌برداری در دوربین‌های دیجیتال» در شصت ‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس که عصر امروز پنجشنبه ۷ اردیبهشت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد، بیان کرد: در دوربین‌های دیجیتال، نگاتیوی وجود ندارد و دریافت نور توسط انرژی و باتری سیگنال‌هایی را به سنسور می‌فرستد که مجموعه‌ای از پیکسل‌ها کادر را ایجاد می‌کنند. «پیکسل» نیز مخفف «پیکچر المنت» و «عناصر تصویر» است. هر پیکسل در تصویر به مثابه گره‌های نقش در یک قالی است.

وی با ارائه عکسی آنالوگ که به دیجیتال تبدیل کرده است، بر بافت پیکسلی آن تمرکز کرده و تفاوت پیکسل‌ها در این دو را تصریح کرد.

کارگردان پیش‌کسوت سینمای کوتاه توضیح داد: در دوربین‌های دیجیتال به هر واحد پیکسل گفته می‌شود که شکلش مشخص است اما در دوربین‌های آنالوگ این شکل‌ها متفاوت هستند. ماهیت تصویر، دمای رنگی، داینامیک رنج و دو نوع سنسور CCD و cmos داریم که ظرفیت دومی بیشتر از اولی است و غالب دوربین‌های سینمایی بر این مبنا کار می‌کنند.

وی با تعریف «بیت» عنوان کرد: عمق رنگ را در دوربین‌های دیجیتال با بیت مقایسه می‌کنند که حالت مطلوبش «فاین گرین» نام داشت. عمق بیت کیفیت تصویر را به ما نشان می‌دهد.

این مدیر فیلم‌برداری با اشاره به تفاوت عکس‌هایی با بیت‌های مختلف گفت: هرچه بیت دوربین بالاتر باشد، کیفیت عکس بیشتر می‌شود. در حال حاضر دوربین‌های حرفه‌ای بالای ۱۰ بیت هستند و فاصله هر بیت با بیت بالاتر به لحاظ کیفی بسیار است. کیفیت کار برای پرده سینما باید بسیار بالا باشد وقتی پرده سینما ۲۰ متری داریم باید از دوربین‌هایی با بیت بالاتر استفاده کنیم.

نیک ذات درباره تفاوت دیگری مربوط به دوربین‌های دیجیتال گفت: یک تفاوت دیگر در اکسپوز است. در مثلث نوردهی سه شاخص ISO، سرعت و دیافراگم باید با یکدیگر هماهنگ شوند. ترکیب این سه اکسپوز نام دارد نه سرعت شاتر.

این مدرس عکاسی عنوان کرد: تصاویری که سیگنال کمتری دریافت می‌کنند دچار نویز می‌شوند. نویز نقطه‌های پراکنده و نامنظمی که هر بار به یک شکل درمی‌آیند و در دوربین‌های دیجیتال ایزو با دریافت سیگنال بیشتر یا کمتر تغییر می‌کند و این تفاوت دوربین‌های دیجیتال با آنالوگ است.

نیک ذات خطاب به هنرجویان گفت: وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید اما با شناخت آن اثر بهتری ارائه خواهید داد.

وی ادامه داد: وقتی مانتیور دارید و تصویر را در مونیتور می‌بینید باید در نظر داشته باشید که آن عین واقعیت امر نیست. بنابراین نور را هرگز نباید با مانیتور تنظیم کرد. من پشت دوربین همیشه می‌ایستم تا حواسم شش دانگ به ویزور و مانیتور باشد.

نیک‌ذات در ادامه کارکردهای نورسنج و انواع نورسنجی در عکاسی و فیلمبرداری را توضیح داد و گفت: نورسنج برای نورپردازی معتدل عملکرد خوبی دارد اما نورسنجی نقطه‌ای این امکان را بهتر فراهم می‌کند. نورسنج یک شاخص است اما عامل اصلی تصمیم گیرنده نیست. کارکرد نورسنج در یک روز برفی انعکاس سفید را تشخیص نمی دهد و بر مبنای خاکستری ۱۸ درصد عمل می‌کند. در جایی که نور کم هست، دیافراگم را باز می کند و برعکس در جایی که نور زیاد است دیافراگم را می‌بندد تا به نور خاکستری در نهایت برسد.

شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس فردا با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

۵۷۵۷