شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#ریاست جمهوری#رئیس جمهور

آفریقای جنوبی هرگز از دیوان کیفری بین‌المللی خارج نمی‌شود

آفریقای جنوبی هرگز از دیوان کیفری بین‌المللی خارج نمی‌شود

ایسنا نوشت: دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی اعلام کرد که این کشور هرگز از دیوان کیفری بین‌المللی انصراف نخواهد داد، همچنین این دفتر از بروز یک اشتباه از سوی حزب حاکم در رایزنی در خصوص حکم بازداشت رئیس جمهور روسیه به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین خبر داد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی اعلام کرد که این کشور هرگز از دیوان کیفری بین‌المللی انصراف نخواهد داد.

این دفتر در ادامه توضیح داد، آفریقای جنوبی از امضاکنندگان اساسنامه روم است و این توضیح در پی اظهارنظر اشتباه در کنفرانس مطبوعاتی حزب کنگره ملی آفریقا، حزب حاکم در این کشور ارائه می‌شود.

پیش از این توضیح، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز سه‌شنبه پس از دیدار با سائولی نینیسته، همتای فنلاندی خود در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که حزب کنگره ملی آفریقا به عنوان حزب حاکم در این کشور که او ریاست آن را بر عهده دارد، خواستار خروج کشور از دیوان کیفری بین‌المللی است.

رامافوزا گفت: حزب حاکم تصمیم خود را گرفته و خروج آفریقای جنوبی از دیوان کیفری بین‌الملل عاقلانه است.

دیوان کیفری بین‌المللی در شهر لاهه قرار دارد، این دیوان ماه مارس حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی به دلیل اخراج کودکان اوکراینی صادر کرد.

قرار است شهر پرتوریا ماه اوت میزبان اجلاس سران کشورهای گروه بریکس شامل برزیل، چین، هند و روسیه باشد.

از آنجایی که آفریقای جنوبی از اعضای دیوان کیفری بین‌الملل است، از این کشور انتظار می‌رود به حکم صادر شده از سوی این دیوان متعهد بوده و در صورتی که پوتین وارد خاکش شد، این حکم بازداشت را اجرا کند.

حزب کنگره ملی آفریقا اواخر هفته نشستی را برگزار کرد و رامافوزا اعلام کرد، اینکه آیا آفریقای جنوبی پوتین را بازداشت خواهد کرد یا نه، موضوعی در دست بررسی است.

دبیرکل حزب کنگره ملی آفریقا سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: پوتین می‌تواند هر زمانی وارد کشور شود، دیوان کیفری بین‌المللی در راستای منافع همه نبوده بلکه منافع برخی را محقق می‌کند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی پیش از این گفته بود، تصمیم برای خروج از دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل برخورد غیرمنصفانه دادگاه با برخی کشورها گرفته شد، ما تمایل داریم مساله برخورد غیرمنصفانه را بررسی کنیم اما در حال حاضر حزب حاکم بار دیگر تصمیم گرفت که خارج شود.

پیش از این کشور آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۶ نیز پس از سفر عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان تمایل خود را برای خروج از این دادگاه اعلام کرده بود،

آفریقای جنوبی از بازداشت عمر البشیر که برای او نیز حکم بازداشتی صادر شده بود، خودداری کرد.

در هر دو حالت چه آفریقای جنوبی در دیوان بماند چه از آن خارج شود، در صورتی که پوتین در اجلاس ماه اوت گروه بریکس شرکت کند، مجبور خواهد بود او را بازداشت کند چراکه روند خروج از دادگاه از تاریخ اعلام رسمی خروج، بیش از یک سال زمان خواهد برد.

مدیر موسسه دفاع از حقوق بشر آفریقای جنوبی در این خصوص تاکید کرد: این خروج شامل یک مسیر پارلمانی دشوار است و ما تا ۱۲ ماه از زمان اعلام انصراف‌مان به تعهدات خود به دادگاه پایبند خواهیم ماند.

رامافوزا با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی از زمان آغاز جنگ در اوکراین از محکوم کردن مسکو خودداری کرد، تاکید کرد: اتخاذ یک موضعگیری بی‌طرف در خصوص این جنگ برای این است که آفریقای جنوبی بتواند نقش خود را در حل و فصل درگیری‌ها ایفا کند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در ادامه گفت: با پوتین بارها گفت‌وگو کردم، پیام من روشن بود، مذاکرات باید انجام شوند.

رامافوزا که سال گذشته از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بابت جنگ در اوکراین انتقاد کرده بود، در دیدار با همتای فنلاندی خود تاکید کرد که به تصمیم اخیر فنلاند برای پیوستن به ناتو احترام می‌گذارد.

او گفت: این حق فنلاند است که تصمیم بگیرد به عضویت ناتو درآید و ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم و آن را می‌پذیریم.

آفریقای جنوبی ماه فوریه در سواحل خود میزبان رزمایش‌های دریایی با روسیه و چین بود که این مساله موجب نگرانی‌هایی در سطح بین‌المللی شد.

روابط آفریقای جنوبی و روسیه به دوره آپارتاید باز می‌گردد، در آن مقطع زمانی کرملین از کنگره ملی آفریقا در مقابله با رژیم آپارتاید حمایت کرد.

310310