بایدن باز هم تحت فشار قرار گرفت/اصرار برای آزمایش و اعلام نتایج عمومی

دکتر رونی جکسون، پزشک سابق کاخ سفید، از رئیس جمهور جو بایدن خواست که یک تست شناختی انجام دهد یا از کاندیداتوری خود در سال ۲۰۲۴ به کلی صرف‌نظر کند.

به گزارش نیویورک پست، جکسون که بارها این سوال را مطرح کرده است که آیا رئیس جمهور ۸۰ ساله توانایی شناختی فرماندهی کل را دارد یا خیر، زمانی که بایدن روز سه شنبه اعلام کرد که به دنبال انتخاب مجدد است، مجدداً خواستار ارزیابی ذهنی او شد. این پزشک جمهوری خواه این خواسته‌ها را در نامه‌ای مطرح کرده که در حال حاضر در میان جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در حال توزیع است تا قبل از ارسال آن به بایدن، حمایت‌های لازم را جلب کند.

در این نامه خطاب به بایدن، آمده است: «ما از شما می‌خواهیم که فوراً استعفا دهید و از نامزدی خود برای انتخاب مجدد انصراف دهید یا به یک ارزیابی غربالگری شناختی معتبر بالینی رضایت دهید و این نتایج را در دسترس عموم قرار دهید.»

در این نامه، جکسون اصرار دارد که با توجه به سن بایدن، گاف‌های عمومی مختلف و نظرسنجی‌های اخیر که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نگران عملکرد ذهنی او هستند، آزمایش شناختی لازم است.

در این نامه آمده است: «زمانی که برای اولین بار پیشنهاد خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعلام کردید، سؤالات و نگرانی‌هایی در مورد توانایی‌های شناختی شما مطرح شد. این نگرانی‌ها تنها به این دلیل افزایش یافته است که افت ذهنی و فراموشی شما از زمان انتخاب شما آشکارتر شده است.

در ادامه این نامه آمده است: «در دو سال گذشته، طرز راه رفتن شما، دستپاچه شدن‌هایتان، نحوه ادای کلمات، فراموش کردن اسامی از دست دادن رشته افکار و گیج‌ شدن‌های لحظه‌ای‌تان بیشتر به یک اتفاق رایج تبدیل شده است. این موارد آنقدر رایج و قابل توجه هستند که اگر «گاف‌های بایدن» را به صورت آنلاین جستجو کنید، بیش از ۱۴،۰۰۰،۰۰۰ می‌شود.»

جکسون که در دو دولت ترامپ و اوباما پزشک کاخ سفید بود، افزود که «مردم آمریکا سزاوار شفافیت کامل در مورد توانایی‌های ذهنی بالاترین رهبر منتخب خود هستند».

این تازه‌ترین تلاش او برای وادار کردن بایدن به انجام آزمایش شناختی پس از نوشتن نامه‌ای مشابه در ژوئن ۲۰۲۱ است که توسط بیش از دوازده جمهوری‌خواه دیگر امضا شد. سپس، در فوریه سال گذشته، جکسون در نامه‌ای دیگر بار دیگر تماس ها را تمدید کرد که در آن از بایدن خواست در آزمون شرکت کند و «از الگوی رئیس جمهور سابق ترامپ پیروی کند».