شهر خبر

برنامه قلیچدار اوغلو برای حل بحران پناهندگان سوری در شکست اردوغان

برنامه قلیچدار اوغلو برای حل بحران پناهندگان سوری در شکست اردوغان

ایسنا نوشت: نامزد اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری گفت در صورتی که در انتخابات ماه مه پیروز شود، پناهندگان سوری را ظرف دو سال به کشورشان باز می‌گرداند.

 به نوشته روزنامه عربی۲۱، کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری و رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در این انتخابات در سخنرانی که در استان "اسکی‌شهیر" داشت، گفت: سه میلیون سوری در کشور ما چه می‌کنند؟ فرزندان ما کار پیدا نمی‌کنند! تلاش خواهیم کرد آنها را ظرف دو سال به کشورشان بازگردانم و ترکیه با بودجه اتحادیه اروپا برای آنها جاده و مدرسه احداث خواهد کرد.

قلیچداراوغلو در ادامه خطاب به طرفداران حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی‌گرا گفت: چرا از مرزهای ما حمایت نمی‌شود؟

سران اپوزیسیون ترکیه ماه مارس با توافق درباره کاندیداتوری رهبر حزب اصلی سکولار برای رقابت با رجب طیب اردوغان در انتخابات، به چندین ماه جنجال شدید پایان دادند.

هدف از این توافق جلوگیری از چند صدایی اپوزیسیون بود و بر اساس آن کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه کاندیدا شد به امید اینکه دوره رهبری اردوغان که از دو دهه قبل ادامه دارد، پایان یابد.

قلیچداراوغلو پس از اتمام مذاکراتی چند ساعته و پرتنش میان احزاب اپوزیسیون، در مقابل جمعیت بزرگی از طرفداران خود اظهار کرد: اگر دچار اختلاف می‌شدیم، خودمان را نابود می‌کردیم.

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در ادامه گفت: با هم برای تقویت اخلاق و عدالت تلاش خواهیم کرد، ما به عنوان ائتلاف امن ترکیه را بر اساس همفکری و سازش هدایت خواهیم کرد.

این رهبر ۷۴ ساله اپوزیسیون ترکیه و از اقلیت علوی در ادامه نیز تاکید کرد: قانون و عدالت حاکم خواهند بود.

او در میان فریاد حامیانش گفت: آنچه از ملت سلب شده را به آنها بازخواهیم گرداند، من کاندیدا نیستم، کاندیدا همه ما هستیم.

در مقابل در برنامه انتخاباتی حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان اعلام شد که این حزب به دنبال تک‌رقمی کردن تورم ترکیه است و همزمان کنترل بودجه را در اولویت قرار می‌دهد.

در این برنامه که همزمان با سخنرانی اردوغان منتشر شد، آمده است، حزب عدالت و توسعه به دنبال رسیدن به رشد اقتصادی سالانه ۵.۵ درصد در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ و افزایش تولید ناخالص داخلی به ۱.۵ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۸ است.

311311