شهر خبر

رفتار غیراخلاقی با مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد

مناظره دو اقتصاددان شناخته شده در یک برنامه تلویزیونی بیش از آنچه که انتظار می رفت در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد.

هر دو استاد،فارغ التحصیل غرب (اروپا) هستند و تئوریهای اقتصادی دانشمندان رشته خود را به خوبی می شناسند. از طرفی اقتصاد ایران را هم خوب می شناسند و در طول 40سال گذشته عملکرد و اندیشه دولتهای مختلف را تجربه کرده اند.

طبیعی آن است که مناظره میان دو استاد دانشگاه کاملا بر بستر علمی شکل بگیرد و ادامه یابد. برنامه در شبکه افق تهیه می شود که سوگیری آن کاملا روشن است. حتی اگر خوشبینانه بنگریم هدف برنامه حمله به دولتهای پیشارئیسی است تا نتیجه حاصل از ان تبرئه دولت سیزدهم و کتمان ناتوانی هایش باشد، اما مناظره انگونه که طراحی شده است پیش نمی رود.

ساعاتی بعد از مناظره بخشهایی از ان به فضای مجازی راه پیدا می کند و بداخلاقی ها آغاز می شود. بیشترین حملات به دکتر درخشان است و از قضا کاملا غیراخلاقی هم متبلور می شود. عده ای برای کوبیدنش ، عضویت در هیات علمی دانشگاه امام صادق را مطرح می کنند و از روابط حسنه اش با احمدی نژاد می گویند و تئوریزه کردن برنامه های سعیدجلیلی را به رویش می آورند و سپس در اوج بداخلاقی، پسرش را متهم می کنند به اینکه در دانشگاهی در اسرائیل تدریس می کند. این مورد آخر آنقدر جذاب هست که کل مناظره را ببلعد  و شخصیت علمی دکتر مسعود درخشان مورد هجوم قرار گیرد. برفرض که این اتهام واقعی هم باشد، به مجوزی برای تخریب او تبدیل نمی شود . بسیاری از چهره های سیاسی کشور که روزگاری بر مناصب مهمی تکیه زده اند فرزندانی دارند که با فکر و زندگی پدرشان مشکل داشته اند و دکتر درخشان نیز می تواند نمونه ای از صدها مورد باشد.

با این حال متاسفانه دکتر درخشان در مناظره  به مخالفانش پاس گل می دهد. ایراد اتهام به غنی نزاد و "منحط" خواندن اندیشه او به همان اندازه نارواست که اتهامات علیه خودش. همین یک جمله ای که بیان کرد  او را تا حد بازنده مناظره تنزل داد و همردیف جریانات تندرو قرار گرفت.

غنی نژاد یک عبارت کوتاه بیان می کند که درخشان را به هم می ریزد. او تصریح می کند که "اقتصاد اسلامی" وجود ندارد. این گزاره را نه غنی نژاد خلق کرده و نه برای اولین بار مطرح می شود اما به این صراحت در تلویزیون رسمی کشور گفته نشده است. مرور مناظره نشان می دهد دکتر درخشان با شنیدن این مطلب  دست و پایش را گم می کند و بجای انکه در جایگاه استاد مدافع اقتصاداسلامی به تبیین ان بپردازد ،سطح بحث را به موضوعاتی انتقال می دهد که با شان علمی اش تطابق ندارد.

خلاصه آنکه هرچند دکتر درخشان ملات لازم برای حمله مخالفا ن به خویش را با دست خودش آماده می کند اما حملاتی که در رسانه های مجازی به او شده اصلا قابل دفاع نیست.