شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنزین#سال جاری

کسری روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین در سال جاری

کسری روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین در سال جاری

فارس نوشت:طبق پیش‌بینی‌ها در سال جاری، میانگین مصرف بنزین به بیش از ۱۱۸ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، درحالی که تولید بنزین طبق گزارش مرکز مطالعات زنجیره ارزش، حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز خواهد بود.

بررسی روند مصرف بنزین در کشور از سال ۹۰ نشان می‌دهد که مصرف این فرآورده نفتی سالانه ۶ درصد افزایش می‌یابد.

هر چند در سال ۹۸ با اصلاح قیمت بنزین در آبان‌ماه و شیوع کرونا در بهمن، روند مصرف بنزین به شدت نزولی شد اما از سال ۹۹ به بعد، رشد مصرف سالانه با اختلاف از روند ۶ درصدی خود، افزایش چشمگیری یافت.

تصویر ۱، میزان مصرف بنزین در سناریوی «عدم شیوع کرونا» و «حالت رخ‌داده» و همچنین نرخ رشد سالانه مصرف بنزین را نشان می‌دهد.

همانطور که مشاهده می‌شود، مصرف بنزین بعد از گذر از دوران کرونا در حال بازگشت به روندی است که اگر کرونا رخ نمی‌داد در آن وضعیت بود (به نزدیکی خط قرمز به سیاه توجه کنید).

کسری روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین در سال جاری

طبق تصویر، نرخ رشد بنزین در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۴.۹ و ۱۹ درصد بوده است که نسبت به میانگین ۶ درصد با اختلاف بیشتر بوده و حاکی از سرعت گرفتن مصرف بنزین برای رسیدن به حالت قبلی (نمودار سیاه‌رنگ) است.

طبق پیش‌بینی‌ها در سال جاری، میانگین مصرف بنزین به بیش از ۱۱۸ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، درحالی که تولید بنزین طبق گزارش مرکز مطالعات زنجیره ارزش حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز خواهد بود، این بدان معناست که در سال جاری دولت سیزدهم برای پاسخ به تقاضای داخلی مجبور به واردات روزانه حداقل ۱۰ میلیون لیتر است.

۴۶۲۲۰