شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#آمریکا

علت شادی مردم اطراف دانشگاه تهران چه بود +عکس

نمازگزاران تهرانی پس از شنیدن گزارش ناکامی حمله آمریکا به صحرای طبس در خیابان های اطراف دانشگاه تهران به شادی پرداختند.
علت شادی مردم اطراف دانشگاه تهران چه بود +عکس

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، امروز پنجم اردیبهشت در تقویم مناسبت های تاریخی کشورمان سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس ثبت شده است.

عملیات نظامی آمریکا علیه ایران تقریبا 6 ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی این کشور در ایران طراحی و پایه ریزی شد.

دولت جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا پس از شکست طرح های خود برای آزادسازی عوامل خود که در لانه جاسوسی به دام نیروهای انقلاب افتاده بودند، گروه ۱۳۲ نفره از نیروهای ویژه ارتش آمریکا با عنوان «دلتا فورس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌ها تشکیل داد.

اسناد موجود نشان می دهد که عملیات پنجه عقاب با ۶ فروند هواپیمای نظامی سی - ۱۳۰ و هشت فروند بالگرد نظامی مجهز آمریکا شب پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۵ آوریل ۱۹۸۰ میلادی) کلید خورد. این گروه پروازی از نقاط کور راداری وارد ایران شدند اما همان ابتدا یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص فنی و مجبور به فرود شد.

۶ فروند هواپیمای سی - ۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند اما در حال سوخت‌گیری بالگردها برای اجرای مرحله بعدی عملیات، یکی دیگر از آنها دچار نقص فنی شد .

اگرچه کارتر دستور توقف عملیات و عقب‌نشینی را صادر کرد اما نظامیان آمریکایی در توفان شن گرفتار شدند. هواپیماها و بالگردها در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند و یک هواپیما و یک فروند بالگرد با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند.

8 نفر از آمریکایی‌ها در این حادثه کشته شدند و بقیه نیروها با هواپیماهای باقیمانده پنهانی از خاک ایران فرار کردند.

ببب

به فاصله چند روز پس از این رویداد، نمایشگاهی از بازمانده ادوات نظامی به جای مانده از این تجاوز ناکام با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برپا شد.

روزنامه اطلاعات عکسی اختصاصی از حضور آیت الله خلخالی یکی از مسئولان وقت در این نمایشگاه منتشر کرد.

ببب

درهمین حال با اعلام خبر و گزارش ناکامی حمله آمریکا به صحرای طبس در مراسم نماز جمعه تهران، مردم در خیابان های اطراف دانشگاه تهران به شادی پرداختند.

روزنامه اطلاعات ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ّ عکسی از این رویداد را منتشر کرد.