شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاریس#ریاست جمهوری#منابع

جزئیات دخالت فرانسه؛

افشای شروط پاریس علیه حزب الله

جزئیات دخالت فرانسه؛ افشای شروط پاریس علیه حزب الله

منابع خبری گزارش کردند، نماینده پاریس اخیرا از یکی از نامزدهای ریاست جمهوری لبنان، تعهداتی مکتوب گرفته که که برخی از بندهایش علیه حزب الله است.

به گزارش مشرق، پاریس هفته گذشته اعلام کرد که از هیچ گزینه‌ای برای ریاست جمهوری لبنان، حمایت نمی‌کند تا به این شکل ادعا کند که در امور داخلی لبنان مداخله نمی‌کند.

اما رسانه‌ها گزارش کرده بودند که پاریس از سلیمان فرنجیه وزیر سابق لبنانی حمایت می‌کند و همین سبب شد تا پنجشنبه گذشته، خانم «آن کلر لژندر» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه بگوید «لبنانی‌ها خودشان باید سرانشان را انتخاب کنند» تا وانمود کند پاریس در امور داخلی لبنان دخالتی ندارد.

امروز سه‌شنبه روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی جدید ادعا کرد که فرنجیه تعهدی مکتوب به نماینده پاریس داده و شامل چند بند است. صحت ادعای الشرق الاوسط مشخص نیست اما برخی بندهای این تعهد ادعایی، علیه مقاومت لبنان است.

این روزنامه نوشت: «یک منبع سیاسی گفت، اینکه وزارت خارجه فرانسه تأکید کند پاریس در انتخاب رئیس جمهور لبنان، گزینه‌ای ندارد، مانع شتاب پاریس به سوی سلیمان فرنجیه رهبر (حزب) المرده نیست... پاریس با این موضع قصد دارد به افکار عمومی لبنان نشان دهد که در امور انتخاب رئیس جمهور دخالت نمی‌کند و کار را به خود لبنانی‌ها واگذار کرده است. البته این امر با مأموریتی که پاریس به پاتریک دورل مشاور امور ریاست جمهوری فرانسه داده منافات دارد».

طبق محتوای این گزارش، مأموریت پاریس به دورل این است که از فرنجیه تعهدی مکتوب بگیرد و شروط پاریس را بقبولاند.

این منبع که الشرق الاوسط هویت او را فاش نکرد، می‌گوید، «اخیرا وقتی دورل، فرنجیه را ملاقات کرد از او خواست مجموعه ضمانت‌هایی کتبی جهت اطمینان‌بخشی به [طرفهای] داخل و خارج لبنان بدهد که دوره ریاست جمهوری وی، تداوم بحران قبل و تکمیل دوره ریاست جمهوری میشل عون نباشد».

دوره ریاست جمهور میشل عون رئیس جمهور سابق لبنان که از متحدان حزب الله در عرصه سیاسی محسوب می‌شد، ۳۱ اکتبر (۹ آبان ۱۴۰۱) به اتمام رسید. اکنون پاریس از فرنجیه خواسته که دوره او، تداوم دوران عون نباشد.

بر اساس گزارش الشرق الاوسط، دورل مجموعه سوالاتی از فرنجیه در خصوص مواضع وی پرسیده و گفته شده شاید رئیس شدن فرنجیه با نخست وزیر شدن نواف سلام همراه شود هر چند برخی منابع هم گفته‌اند در دیدار این دو، اسم نخست وزیر آتی مطرح نشده و فرنجیه ترجیح می‌دهد که انتخاب نخست وزیر به جلسه پارلمان واگذار شود و او به جای نمایندگان تصمیم نگیرد و بهتر است گزینه نخست وزیری مورد حمایت بزرگترین احزاب سنی لبنان باشد.

روزنامه الشرق الاوسط ادعا کرد نتیجه ملاقات مشاور ریاست جمهور فرانسه با فرنجیه چند تعهد مکتوب شده که مهمترینش شامل موارد زیر است:

- اعطای اختیارات فوق العاده به دولت

- رد اعطای یک سوم وتوکننده در دولت به هر یک از احزاب

- اجرای اصل گردش پست‌های وزارتی میان احزاب

- آغاز گفت‌وگو برای تدوین راهبرد دفاعی لبنان از جمله سلاح حزب الله جهت مسدود کردن مسیر تعدد سلاح تا تصمیم جنگ و صلح صرفاً در دست دولت باشد

- تکمیل اجرای توافق طائف و لزوم پاکسازی آن از شائبه‌های ناشی از سوء اجرا

- اجرای سیاست باز مقابل جامعه بین‌الملل با تعیین فرمانده جدید برای ارتش و رئیس جدید برای «بانک لبنان» تا آن دو مانع کشورهای کمک کننده به لبنان نباشند

- ورود به مذاکرات نتیجه‌بخش با صندوق پول بین‌المللی

- تلاش برای ورود به مذاکرات جدی با رژیم [دولت] سوریه برای حصول توافق ویژه ترسیم مرز زمینی و آبی

- کنترل مرزهای لبنان - سوریه و توقف قاچاق و پایبندی به قطعنامه ۱۷۰۱ و لزوم اجرای تکمیل آزادسازی خاک آن از اشغالگری اسرائیل

- اتخاذ سیاست باز مقابل کشورهای عربی و در رأس آن کشورهای خلیج [فارس]... و بازداشتن لبنان از اینکه از آنجا پیام‌هایی ارسال شود که قصدش دخالت در امور داخلی و بی ثبات کردن ثبات و تهدید امنیت ملی این کشور باشد

- بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان که نیازمند گفت‌وگوی دولت لبنان و رژیم [در سوریه] است

الشرق الاوسط در پایان نوشت، اینها نمونه تعهداتی است که فرنجیه داده اگر انتخاب شود، اما آیا مسیر انتخاب او هموار شده تا به کاخ بعبدا [کاخ ریاست جمهوری] وارد شود یا خیر؟.

مواردی که در گزارش الشرق الاوسط به آن اشاره شده، به وضوح شروط کشورهای غربی علیه حزب الله است. از موضوع خلع سلاح گرفته تا ارتباط مقاومت با سوریه و کنترل مرز جهت محدود کردن این ارتباط. پیشتر آنان خواستار محدود شدن حضور حزب الله و متحدانش در عرصه سیاسی لبنان شده بودند اما هر بار که نتیجه انتخابات بر خلاف خواسته آنان رقم خورده، مانع تشکیل دولت لبنان شده یا تشکیل آن را به تعویق انداخته‌اند.

منبع: فارس