شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اروپا#اتحادیه اروپا

بورل: اروپا باید به ممانعت از رویارویی آمریکا و چین کمک کند

بورل: اروپا باید به ممانعت از رویارویی آمریکا و چین کمک کند

مهر نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این بلوک خواست تا در راستای جلوگیری از رویارویی آمریکا و چین، نقش‌آفرینی کند.

به نقل از تاس، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که اروپا باید در مسیر ممانعت از رویارویی واشنگتن و پکن گام بردارد.

وی در گفت‌وگو با «لو موند» اظهار داشت: نظام جهانی در خطر تجزیه و تقسیم شدن به بلوک‌های بزرگ قرار دارد؛ یکی با محوریت آمریکا و دیگری با محوریت چین.

وی افزود: به عبارت دیگر، نظام جهان در معرض ایجاد دو اکوسیستم متفاوت و مجزا از لحاظ فناوری قرار داشته و این خطر بالقوه می‌تواند به یک جنگ تبدیل و اوضاع وخیم شود. وظیفه اروپا جلوگیری از چنین رویارویی است. گذشته از تمام تفکرات درباره چین، نمی‌توان این کشور را در مسائل عمده جهان از جمله تغییرات اقلیمی یا بدهکاری کشورهای فقیر، نادیده گرفت.

به گفته بورل، بدیهی است که چین «درست مثل آمریکا و سایر کشورهای بزرگ، یک رقیب اقتصادی است.» در اظهارات وی، «رقابت فناورانه با چین و وابستگی به این کشور مهم‌ترین مسئله است.»

وی با اشاره به نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا که قرار است امروز (دوشنبه) در لوکزامبورگ برگزار شود، تاکید کرد: این موضوع همان چیزی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین درباره تایوان گفت که موضع اروپا درباره این جزیره تغییری نکرده است.

310310