شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#تحریم#تولید#خودرو#دهه#تحریم#چقدر#بود؟

تولید خودرو در دهه تحریم چقدر بود؟

تولید خودرو در دهه تحریم چقدر بود؟

فردای اقتصاد: تولید خودرو در دهه ۹۰ که از آن به عنوان دهه تحریم یاد می‌شود چگونه ثبت شده است؟ داده‌های آماری وزارت صمت نشان می‌دهد که در ابتدای دهه میزان تولید خودرو یک میلیون و ۶۵۲هزار دستگاه ثبت شده و در دو سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ (با اعمال تحریم‌ها) به زیر یک میلیون دستگاه کاهش یافته است. اما مجددا در سال ۱۳۹۳ روند تولید خودرو صعودی و میزان تولید خودرو یک میلیون و ۱۳۱هزار دستگاه ثبت شده است. در سال ۱۳۹۴ مجددا میزان تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه کاهش می‌یابد. اما در سالی که برجام امضا شده و صنایع مختلف دوره رفت و آمد هیات‌های مختلف تجاری و گشایش‌های سیاسی و تسهیل در امور تجارت خارجی را تجربه کردند، صنعت خودرو ایران در دو سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶رونق تولید را تجربه کرد و میزان تولید خودرو در این دو سال به ترتیب به یک میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه و یک میلیون و ۵۳۵هزار دستگاه رسید. در سال ۱۳۹۷ با آغاز تحریم‌های جدید، صنعت خودرو یکی از اولین موارد تحریم‌های بین‌المللی بود. از آنجاییکه صنعت خودرو ابعاد اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای دارد و تحریم این صنعت می‌تواند ضربه جدی به اقتصاد کشور بزند، با آغاز دور جدید تحریم‌ها، تولید خودرو به شدت کاهش یافت و در ۴ سال مستمر، به کمتر از یک میلیون دستگاه در سال رسید که البته بیش از ۲۰درصد خودروهای تولیدشده نیز ناقص بودند.

در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، صنعت خودرو وضعیت نگران‌کننده‌ای داشت، تولید پایین، زیان انباشته خودروسازان، بدهی به قطعه‌سازان، انباشت خودروهای ناقص که در آذرماه ۱۴۰۰ به حدود ۱۷۳هزار دستگاه رسیده بود، نشانه‌های تشدید بحران در این صنعت بودند. البته وضعیت تولید بهتر شد و در سال ۱۴۰۱ تولید به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید و تعداد خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ در انتهای سال ۱۴۰۱ به کمتر از هزار دستگاه کاهش یافت، در حالی که پایان سال ۱۴۰۰، تعداد خودروهای ناقص حدود ۲۰۰ هزار دستگاه بود.

آمارها نشان می دهد که سال ۱۴۰۱، تنها سالی است که به‌رغم وجود شدیدترین تحریم‌ها، تولید خودرو به بیش از یک میلیون دستگاه افزایش یافته است. در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تحریم‌های شدیدی اعمال شد، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ دوره اجرای برجام بود و تحریم‌ها کاهش یافت و از سال ۱۳۹۷ تاکنون دور جدید تحریم‌ها اعمال‌شده است.