شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#ایران#پوتین#رئیس جمهوری

زلنسکی: پوتین مثل صدام است/ با شکست از اوکراین خارج می‌شود

زلنسکی: پوتین مثل صدام است/ با شکست از اوکراین خارج می‌شود

عصر ایران نوشت: رئیس جمهوری اوکراین گفت همانطور که صدام از کویت، شکست خورده خارج شد پوتین هم از خاک اوکراین خارج خواهد شد.

 "ولودیمیر زلنسکی" در مصاحبه با شبکه العربیه ادامه داد ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه شکست خورده از خاک اوکراین خارج می شود همانطور که صدام حسین شکست خورده از کویت خارج شد. پوتین هدف خود را از دست خواهد داد همینطور که اعتماد ملتش را نیز از دست می دهد. پوتین برای حیات خود در اوکراین می جنگند نه برای کشورش یا زبان روسی همانطور که ادعا می کند.

صدام حسین رئیس جمهوری وقت عراق در سال ۱۳۶۹ با حمله نظامی به کویت این کشور را اشغال کرد اما چند ماه بعد در حمله نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا، مجبور به ترک کویت شد.

ارتش روسیه به فرمان ولادیمیر پوتین در اسفند ۱۴۰۰ حمله به اوکراین را آغاز کرد و همچنان جنگ ادامه دارد. روسیه تاکنون ۴ منطقه شرقی اوکراین را اشغال و به خاک خود اضافه کرده است.

رئیس جمهوری اوکراین در این مصاحبه تاکید کرد او مطمئن است می تواند سرزمین های کشورش را آزاد کند و پیروزی محقق شود. 
وی گفت که نمی تواند وضعیت میدانی جبهه های جنگ را "خیلی خوب" توصیف کند اما نیروهای اوکراین نسبت به یک سال قبل، قوی تر شده اند.
زلینسکی افزود:‌ بخش هایی از سرزمین مان را آزاد کردیم... کشور برای پیروزی،‌ متحد است.

او با رد اتهامات روسیه درباره اینکه ناتو علیه مسکو جنگ به راه انداخته گفت هیچ کدام از کشورهای  عضو ناتو هم اکنون هیچ نوع جنگی علیه روسیه ندارد.

وی تاکید کرد آنچه که روسیه درباره جنگ غرب به رهبری ناتو علیه مسکو تبلیغ می کند نادرست است. شاهد هیچ حضوری از ناتو در داخل مرزهای روسیه نیستیم. هیچ نظامی از ناتو را نمی بینیم که روس ها را بکشد. 

زلینسکی گفت که کشورش اوکراین عضو ناتو نیست و نیازمند موافقت همه اعضای این پیمان دفاعی برای عضویت در ناتو است.

دولت اوکراین به دنبال عضویت در پیمان نظامی ناتو است اما هنوز این موضوع محقق نشده است. تلاش برای عضویت در ناتو یکی از اتهامات روسیه علیه اوکراین و دلایل اعلامی جنگ مسکو علیه این کشور است.

ناتو متشکل از ۳۱ کشور یعنی کانادا و آمریکا و کشورهای اروپایی است. براساس این پیمان دفاع جمعی، هر حمله نظامی به هر کشور عضو،‌ به عنوان حمله به همه کشورهای عضو به شمار می آید و بقیه کشورها،‌ واکنش خواهند داشت.

رئیس جمهوری اوکراین افزود: فنلاند به هنگام این جنگ (جنگ روسیه علیه اوکراین)،‌ به عضویت ناتو در آمد... رفتارهای روسیه باعث شد فنلاند به سمت عضویت در ناتو رفت. اوکراین همیشه برای صلح تلاش کرده این در حالی است که مسکو به سمت تجاوز به همسایگانش حرکت کرد بدون اینکه به منشور سازمان ملل متحد و  یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت اوکراین احترام بگذارد.

او با اشاره به خطر هسته ای به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین گفت: کل جهان نمی تواند زندگی خود را به خطر بیاندازد تنها به این دلیل که روسیه بر بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا سیطره یافت.اشاره او به اشغال نیروگاه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین در حمله ارتش روسیه است.

۳۱۱۳۱۱