شهر خبر

پاسخ روسیه به منع صادرات کالاهای کشور‌های گروه هفت

مدودف گفت: اگر گروه ۷ صادرات را ممنوع کند، روسیه قرارداد غلات را لغو خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از روزنامه الاهرام، دیروز، یکشنبه، ۲۳ آوریل، رئیس جمهور سابق روسیه، دیمیتری مدودف، گفت که اگر گروه ۷ برای جلوگیری از جریان صادرات به روسیه اقدام کند، مسکو با لغو طرح غلات دریای سیاه که اجازه می‌دهد غلات از اوکراین صادر شود، پاسخ خواهد داد.

خبرگزاری کیودو هفته گذشته به نقل از منابع دولتی ژاپن گزارش داد که کشور‌های گروه هفت در حال بررسی اعمال ممنوعیت تقریباً کامل صادرات به روسیه هستند.

گروه هفت کشور صنعتی روز یکشنبه در بیانیه‌ای خواستار تمدید، اجرای کامل و گسترش توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه شد.


این قرارداد با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در جولای گذشته در استانبول امضا شد و به اوکراین اجازه می‌دهد تا بیش از ۲۷ میلیون تن غلات از بنادر متعدد خود در دریای سیاه صادر کند.

با این حال، روسیه قویاً نشان داده است که به دلیل عدم برآورده نشدن فهرستی از خواسته‌ها برای تسهیل صادرات غلات و کود، اجازه تمدید توافق را پس از ۱۸ مه نخواهد داد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قرار است این هفته در نیویورک با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره قرارداد صادرات غلات گفتگو کند.