شهر خبر

وزیر ارتباطات 100درصد بدنبال بستن تلگرام و اینستاگرام است

یکی از مباحثی که درنسخه اول طرح صیانت پی‌گیری می‌شد این بود که اصلا پلت‌فرم‌های خارجی (نلگرام،واتس آپ،اینستاگرام) باید مسدود شوند؛ ما یک‌مقدار دربرابر این موضوع ایستادگی و مقاومت کردیم و گفتیم این‌کار به‌یک‌باره قابل انجام نیست و باید در این خصوص تعاملی کار کنیم.

در ویرایش‌های بعدی، ادبیات متن به این شکل تغییر پیدا کرد که پلتفرم‌های خارجی باید در ایران دفتر به ثبت برسانند. به‌ظاهر، جمله این بود که آن‌ها دفترشان را ثبت و فعالیت کنند، ولی فی‌الواقع همان خواسته و ورژن قبلی بود که این‌ها باید تعطیل شوند. زیرا باتوجه به تحریم‌هایی که الآن وجود دارد، پلت‌فرم‌های خارجی به‌طور قطع نمی‌توانند به‌صورت رسمی در ایران فعالیت خود را شروع کنند و به‌طور طبیعی درحقیقت حکم به بسته شدن است و تعطیلی آن‌ها را تایید می‌کند. منتهی با یک ظاهر خوب و با یک شرطی که فعلا نشدنی است.

البته به‌نظر می‌آید با تعاملات می‌شود در این زمینه قدم برداشت. به‌عبارت دیگر اگر بحث تحریم‌ها برداشته شود، آن‌ها می‌توانند در ایران دفتر داشته باشند و فعالیت بکنند، ولی در شرایط تحریمی هم به‌نظر می‌رسد اگر مسئولان ذی‌ربط یک رفتار تعاملی با این پلت‌فرم‌ها در پیش بگیرند می‌توانند اگر مقصودشان این است که آن‌ها باز باشند و به فعالیت خود ادامه دهند و فیلترشان برداشته شود و با رعایت حال و هوای شرایط کشور ما کار بکنند. این موضوع در شرایط کنونی شدنی است ولی هیچ اراده‌ای برای آن نیست.

از آن‌جا که با تقابل همیشه شکست خوردیم اما هربار تعامل کردیم موفق شدیم. باید برای پیشرفت تعامل با صاحبان تکنولوژی داشته باشیم و بتوانیم خودمان را با آن وفق دهیم و از این هم نترسیم که مغلوب خواهیم شد؛ زیرا سطح دانش در این حوزه به همراه نیروی انسانی در کشور بسیار مناسب است.

از این رو باید از خودمان سوال کنیم چرا غالب نشویم؟ می‌توانیم در این فضا داشته‌های‌مان از فرهنگ و آنچه که داریم و به آن افتخار می‌کنیم و به آن‌ها از لحاظ دین و اعتقاد باور داریم، به نمایش بگذاریم. بنابراین ما می‌توانیم غالب شویم.

در آخر باید گفت ظاهرا اراده فقط برای بستن صددرصد این‌هاست و این جمله‌ای هم که از طرف وزیر محترم گفته شده، مساوی است با همان بسته شدن چون همانطور که گفته شد مفهوم این جمله در شرایط تحریمی همان بسته شدن است.

 

*نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیته مشترک طرح صیانت