شهر خبر

آیا ویکی‌پدیا قابل اعتماد است؟/ نقاط ضعف و قوت دایره‌المعارف محبوب

در اینجا با استناد به نظرات مختلف ارائه شده توسط کارشناسان از زمان تاسیس این دایره‌المعارف مزایا و مضرات آن ذکر شده و بهتر است قضاوت درباره قابل اعتماد بودن یا نبودن به مخاطب واگذار شود.

بالاخره به ویکی‌پدیا می‌شود اعتماد کرد یا نه

به گزارش «اطلاعات آنلاین» به نقل از سوشال ساینس اسپیس، هنوز بین کاربران اینترنتی و کارشناسان فضای مجازی بین قابل اعتماد بودن یا نبودن ویکی‌پدیا اختلاف وجود دارد. ویکی‌پدیا، که در سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد، یک دایره‌المعارف آنلاین رایگان است که توسط بنیاد غیرانتفاعی ویکی‌مدیا اداره می‌شود و با همکاری کاربران آن نوشته شده است.

در اینجا با استناد به نظرات مختلف ارائه شده توسط کارشناسان از زمان تاسیس این دایره‌المعارف مزیات و مضرات آن ذکر شده است و بهتر است قضاوت درباره قابل اعتماد بودن یا نبودن به مخاطب واگذار شود.

نقاط قوت ویکی پدیا

۱. اطلاعات اولیه تقریباً در مورد هر موضوعی
علاوه بر رایگان بودن و به آسانی در دسترس بودن، طرح‌بندی مقاله استاندارد ویکی‌پدیا و پیوند‌ها به مقالات دیگر خوانندگان را قادر می‌سازد تا به سرعت اصول موضوع خود را ردیابی کنند؛ چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا.

۲. یادداشت‌ها و منابع، خوانندگان را تشویق می‌کند 
"حفره خرگوش ویکی" یک رفتار مرور واقعی با پرش بی پایان از موضوعی به موضوع دیگر است، که گواهی بر ناوبری آسان سایت است. کاربران می‌توانند با پیمایش به بخش‌های «یادداشت‌ها» و «مرجع» در صفحه ویکی‌پدیا، اطلاعات ارزشمندی مانند محققان مهم در مورد موضوع را بیابند. در اینجا آن‌ها می‌توانند بفهمند که چه کسی منابع مختلف مورد استفاده در مقاله و همچنین اطلاعات استنادی مورد نیاز برای یافتن کتاب‌ها و مقالات اضافی را تالیف کرده است.
۳. کاربران می‌توانند ویراستار باشند

کاربران می‌توانند با تبدیل شدن به یک ویرایشگر، محتوا بنویسند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و به درستی به منابع علمی در ویکی‌پدیا استناد کنند. ویراستاران سریع‌الاثر می‌توانند اولین کسانی باشند که تغییراتی را به یک مقاله اضافه می‌کنند. 

معایب ویکی پدیا

۱. تعصب سیستمیک و جنسیتی
ماهیت جمع‌سپاری ویکی‌پدیا می‌تواند منجر به حذف برخی صدا‌ها و موضوعات شود. اگرچه همه می‌توانند ویرایش کنند، اما همه این کار را نمی‌کنند.
در مورد موضوع سوگیری جنسیتی، ویکی‌پدیا تصدیق می‌کند که بیشتر مشارکت‌کنندگان مرد هستند، زندگی‌نامه‌های کمی درباره زنان است و موضوعات مورد علاقه زنان پوشش کمتری دارند. این پویایی را می‌توان در سایر حوزه‌های کم نمایندگی، به ویژه نژاد و قومیت مشاهده کرد. تقریباً ۹۰ درصد از ویراستاران ویکی‌پدیای ایالات متحده سفیدپوستان هستند که منجر به گم شدن موضوعات، دیدگاه‌ها و منابع می‌شود.

۲. استناد می‌تواند منابع مهم را حذف کند
ویکی‌پدیا این زمینه را فراهم می‌کند که اطلاعات موجود در مقاله توسط یک منبع معتبر منتشر شده باشد. در حالی که این اغلب یک عنصر مهم برای تأیید درست یا صحیح بودن چیزی است، می‌تواند برای موضوعاتی که در روزنامه‌ها یا مجلات علمی پوشش داده نشده‌اند، محدودکننده باشد. 

۳. همه منابع ذکر شده دسترسی آزاد نیستند
برخی از منابع ممکن است پشت دیوار‌های پرداخت‌های مالی قرار داشته باشند. ناشران دانشگاهی علاقه خاصی به استناد به انتشارات خود دارند. به نظر می‌رسد این سایت نوعی درآمدزایی برای ناشران شده است.