شهر خبر

ماجرای پیگیری محمد سرافراز برای ساخت سریال سعدی چه بود؟

محمد سرافراز رییس سابق صدا وسیما درمقطعی می خواسته درباره سعدی شاعر نامدار ایران زمین سریال ساخته شود.

ماجرای پیگیری محمد سرافراز برای ساخت سریال سعدی چه بود؟
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۷:۴۰:۱۴
اعتمادآنلاین |

یکم اردیبهشت روز بزرگداشت شاعری است که زبان فارسی بسیار مدیون اشعار و آثار اوست. سعدی تأثیر شگرفی بر زبان فارسی گذاشته‌است؛ به‌طوری‌که شباهت قابل‌توجهی بین فارسی امروزی و زبان سعدی وجود دارد.

به گزارش ایرنا در سالروز بزرگداشت سعدی شیرازی ، منصور براهیمی، سرپرست نویسندگان فیلمنامه سعدی اظهار داشت: نگارش فیلمنامه مجموعه الف ویژه «سعدی» در ۵۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای از سال ۹۰ در مرکز فیلم و سریال برون مرزی صدا و سیما آغاز شد و مراحل تحقیقات اولیه آن نزدیک به یکسال طول کشید. در سال ۹۴ پژوهش و نگارش فیلمنامه به پایان رسید و پس از آن پروژه خوابید.

درباره این‌که چرا هیچ اتفاقی برای پروژه نیفتاده باید از مسئولان بپرسید. الان مسئولیت‌ها در صداوسیما عوض شده و کسانی که آن وقت مدیریت داشته‌اند بازنشسته شده اند.

وی افزود: کارهایی زیادی در تلویزیون خوابیده که این هم یکی از آنهاست. در این هشت سال هیچ صحبتی درباره این که سریال ساخته بشود پیش نیامده است. در بخش معاونت استان ها صحبت اولیه ای شد که حتی به مذاکره هم نکشید. اصلا به این مرحله نرسید که تهیه کننده‌ای وسط بیاید و بگوید من می‌خواهم این فیلمنامه را بسازم. فیلمنامه از نظر من کامل است و حتی دیالوگ‌هایش هم نوشته شده است. همین الان هم می شود آن را ساخت. ولی به خاطر شرایط تولید ممکن است فیلمنامه بازنویسی شود.

براهیمی با اشاره به سابقه نگارش فیلمنامه سعدی اظهار داشت: زمانی که نگارش فیلمنامه را شروع کردیم، آقای محمد سرافراز مدیر شبکه پرس تی وی صداوسیما بود. زمانی که ایشان رئیس صداوسیما شد همت کرده بود که سریال ساخته شود؛ ولی با استعفای ایشان از ریاست صداوسیما در سال ۹۵ پروژه سعدی هم فراموش شد.