شهر خبر

هشدار در مورد ناشنوایی بعد از ابتلا به کووید-۱۹

هشدار در مورد ناشنوایی بعد از ابتلا به کووید-۱۹

یکی از محققان دانشگاه استرالیای جنوبی در مورد ناشنوایی ناگهانی پس از عفونت کووید-۱۹ هشدار داد.

به گزارش مشرق، یافته ها و توصیه های کیم گیبسون، مدرس پرستاری دانشگاه استرالیای جنوبی، که خود دچار کم شنوایی ناگهانی از کووید-۱۹ شد در آخرین ویرایش مجله پزشکی بریتانیا Case Reports منتشر شده است.

گیبسون چندین هفته پس از تجربه عفونت خفیف کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۲ دچار کم شنوایی حاد یک گوش همراه با سرگیجه و وزوز گوش شد. او به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع و کاهش شنوایی حسی-عصبی در او تایید شد.

گیبسون گفت که شواهد پیرامون تأثیرات کوتاه‌ و بلندمدت کووید-۱۹ و واکسن‌ها هنوز در حال ظهور است و هدف این مقاله برجسته کردن عوارض جانبی کمتر شناخته‌شده ویروس است. پزشکان باید هنگام صحبت با بیماران، از دست دادن شنوایی ناگهانی را به عنوان یک عارضه جانبی کووید-۱۹ در نظر بگیرند. کورتیکواستروئیدهای (داروهای ضد-التهابی ) با دوز بالا گزینه اول توصیه شده برای درمان این عارضه هستند و مهم است که پزشکان عمومی به محض بروز علائم، بیماران را سریعا به متخصصان ارجاع دهند.

کم شنوایی و علائم مرتبط با آن می تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد و ارتباط نزدیکی با اضطراب و افسردگی دارند. گیبسون گفت که علیرغم اینکه در زمینه آموزش بهداشت کار می کرد، از اینکه کووید-۱۹ باعث کاهش شنوایی می شود آگاه نبود.

کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی (که به عنوان ناشنوایی ناگهانی نیز شناخته می شود) زمانی اتفاق می افتد که شنوایی خود را خیلی سریع از دست می دهید(معمولا فقط در یک گوش). این ممکن است فورا یا در بازه زمانی چند روزه اتفاق بیفتد. افراد ممکن است دچار اختلال شنوایی خفیف یا از دست دادن کامل شنوایی شوند و ممکن است موقت یا دائمی باشد.