شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بیمه

کدام خدمات دندانپزشکی در تعهدات پرداخت بیمه سلامت است؟

مشاور مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در امور همکاری های بین بخشی، گفت: ویزیت، معاینه و رادیوگرافی‌های تشخیص دندان در مراکز طرف قرارداد در تعهد سازمان بیمه است.

 عبدالرضا معادی، گفت: قریب به ۴۰ درصد بیماران دیابتی از وجود بیماری خود اطلاعی ندارند و خیلی از دیابتی‌ها نیز کنترل قند خون مناسبی ندارند.


وی افزود: این امر در حالی است که به طور میانگین هر فرد حداقل سالی یک بار برای معاینات دوره‌ای و یا مشکل دندانی به مرکز دندانپزشکی مراجعه داشته و مراجعه به مراکز پزشکی بسیار نامنظم‌تر و یا هر چند سال یکبار است. به همین دلیلی ویزیت‌های سالیانه دندانپزشکی می‌تواند فرصتی مناسب برای تشخیص زودهنگام دیابت باشد.


این دندان پزشک، تصریح کرد: علائمی نظیر خشکی دهان، شیوع پوسیدگی، بیماری لثه در معاینات نشانه‌ای از وجود قند بالا در خون بیمار است که با توصیه دندانپزشک و ارجاع به پزشک امکان اطلاع از دیابت و پیگیری آن فراهم می‌شود، البته شاخص HBA۱C یکی از موثرترین روش‌های تشخیص و کنترل دیابت می‌باشد که خون ناحیه لثه‌ای و یا مایع ناحیه لثه‌ای به علت شباهت بسیار زیاد با خون نوک انگشت قابلیت اندازه گیری HBA۱C را دارد.

معادی گفت: نتیجه مطالعه آزمایشی در آمریکا بر روی ۴۰۸ بیمار نشان داده است که ویزیت‌های دندانپزشکی در تشخیص دیابت و یا پره دیابت بسیار موثر بوده است.

بنابراعلام پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، وی در پایان تاکید کرد: ویزیت، معاینه و رادیوگرافی‌های تشخیص دندان در مراکز طرف قرارداد در تعهد سازمان بیمه است.