شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بدهی#تحریم

زنگ هشدار سطح بدهی جهانی به صدا در آمد

تاجر تحریم شده روسی اولگ دریپااسکا گفت که ممکن است وضعیت بدهی جهان از کنترل خارج شود.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا  به نقل از راشاتودی، یکی از ثروتمندترین مردان روسیه هشدار داد که افزایش بدهی جهانی و افزایش نرخ بهره منجر به عدم تعادل در سیستم مالی جهانی خواهد شد. اولگ دریپااسکا تاجر تحریم شده در کانال تلگرامی خود اظهار نظر کرد که رکورد بدهی دولت‌ها، خانوارها، شرکت‌های مالی و شرکت‌های غیرمالی در سال گذشته از ۲۹۰ تریلیون دلار گذشت.

 به گفته این میلیاردر، اهرم مالی جهان در سطوح بالاتری نسبت به اوج‌های قبل از بحران مالی جهانی قرار دارد، اما به گفته این میلیاردر، احتمالا تقاضای بدهی ادامه خواهد داشت.  وی خاطرنشان کرد: حجم بدهی‌های دولتی در آمریکا بحرانی شده است. سال گذشته، این کشور ۴۷۵ میلیارد دلار به وام‌های خدماتی اختصاص داد و طبق پیش بینی ها، مجبور خواهد شد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۷۶۷ میلیارد دلار هزینه کند که بیشتر از بودجه دفاعی سال ۲۰۲۲ است.

 به گفته دریپاسکا، سقف بدهی ایالات متحده و مشکلات مداوم بدهی داخلی چین تهدیدی برای اقتصاد جهانی است و می‌تواند رویدادی مشابه رکود را ایجاد کند، در حالی که انتظار می‌رود، اقتصاد‌های بزرگ در سال‌های آینده استقراض خود را افزایش دهند. این نشانه‌ای برای همه کشور‌های در حال توسعه است که آن‌ها در معرض خطر افتادن در عمیق‌ترین بدهی هستند و قادر به چاپ وجوه بازپرداخت یا خدمات بدهی نیستند. دریپاسکا هشدار داد که افزایش نرخ بهره به ناچار کل سیستم مالی جهانی را نامتعادل خواهد کرد و ممکن است  این وضعیت از کنترل خارج شود. وی افزود: اگر سازوکار‌های واقعاً مؤثر برای حل و فصل اختلافات بین کشور‌ها در چارچوب نظام حقوقی بین‌المللی وجود داشت، می‌توانست از این جنون با تکه شدن نظام مالی جهان جلوگیری شود.  موسس دومین شرکت بزرگ آلومینیوم جهان، روسول، هم از اصلاحات عملگرایانه سازمان ملل و سایر نهاد‌ها حمایت کرده است.