شهر خبر

تلاش گسترده وزیر صمت برای منتفی شدن استیضاح/ طرح شفافیت برای نخستین بار با استیضاح وزیر صمت به سامان بهتری می‌رسد

تلاش گسترده وزیر صمت برای منتفی شدن استیضاح/  طرح شفافیت برای نخستین بار با استیضاح وزیر صمت به سامان بهتری می‌رسد

لطف‌الله سیاهکلی به خبرآنلاین گفت: ایراد بر می‌گردد به ما نمایندگان که اگربه حرف یا اقدام ناصحیح تن دهیم مردم خسارت می‌بینند، ما وکیل مردم هستیم و باید از حقوق مردم دفاع کنیم. به‌نظر من آن‌طور که افکار عمومی نشان می‌دهد آقای فاطمی امین جزو وزرایی هستند که اصلا محبوبیت ندارند و این را می‌شود با آمار و ارقام گفت

نزدیک به یک سال از کلید خوردن استیضاح وزیر صمت می‌گذرد، استیضاحی که اگر چه امضاهای آن به‌حد نصاب رسیده بود، ولی در راستای همان یک‌دست بودن مجلس و دولت با وساطت رئیس مجلس نمایندگان دوماه به فاطمی امین فرصت دادند تا با انجام اصلاحات ساختاری زمینه را برای ادامه حضور خود فراهم سازد. فاطمی امین خوش شانس بود و موعد دوماهه با ناآرامی‌های اواخر شهریور مقارن شد. پس از پایان ناآرامی‌ها، مجددا به‌صورت پراکنده حرف و حدیث‌های استیضاح وی به‌گوش می‌رسید که هیچ کدام به نتیجه نرسید. برخی هیات رئیسه را مسئول می‌دانستند. می‌گفتند هیات رئیسه با عدم اعلام وصول استیضاح‌ها، اهمال‌کاری می‌کند و دلیل آن را نیز رایزنی و لابی‌گری وزیر با نمایندگان ذکر می‌کردند.

این روند ادامه داشت تا این‌که عملکرد این وزارتخانه در حوزه خودرو صدای رئیس دستگاه قضا را هم درآورد و نمایندگان مخالف وی که مترصد کوچک‌ترین واکنش‌ها بودند، مجددا استیضاح وزیر صمت را مطرح کردند و با حدود ۴۵ امضاء اعلام وصول آن را از هیات رئیسه گرفتند. این در حالی است که امروز سخن‌گوی دولت در نشست خبری خود گفت: آمارهای عملکردی در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه در کنار برخی مشکلات که ممکن است وجود داشته باشد، ارزیابی قابل قبولی است و به‌طور مشخص اعلام می‌کنم که دولت قصد تغییر در وزارت صمت را ندارد. به‌طور طبیعی مجلس صلاحیت قانونی خود را دارد و نگاه ما این است که باید به‌صورت جامع به‌همه ابعاد عملکردی نگاه شود.با لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس و از سردمداران این استیضاح، گفت‌و گویی انجام داده که در پی می‌آید.

وزیر همواره تلاش خود را می‌کند که استیضاح رای نیاورد و ایشان هم تلاش خود را از همان روز جلسه کمیسیون که بعد ازآن استیضاح اعلام وصول شد، آغاز کرد، امروز هم تعدادی از نمایندگان در دفتر ایشان بودند و باایشان صحبت کردند. البته شاید نتوان از این موضوع ایراد گرفت، ولی ایراد بر می‌گردد به‌ما نمایندگان که اگر به حرف یا اقدام ناصحیح تن دهیم، به‌مردم خسارت وارد می‌شود و آن‌ها خسارت می‌بینند، ما وکیل مردم هستیم و باید از حقوق مردم دفاع کنیم. به‌نظر من آن‌طور که افکار عمومی نشان می‌دهد آقای فاطمی‌امین جزو وزرایی هستند که اصلا محبوبیت ندارند و این‌را می شود با آمار و ارقام گفت و در این خصوص دولت و صدا و سیما می‌توانند نظر سنجی کنند آیا مردم از عملکرد وزیر صمت راضی هستند یا خیر؟ مردم از عملکرد وزیر صمت ناراضی هستند و ما به‌عنوان وکیل مردم مدافع نظرات و خواست مردم هستیم. ضمن این‌که الآن سامانه شفافیت آرا راه اندازی شده وحدود ۱۴۰ عضو دارد و امیدواریم بقیه نمایندگان در رای اعتمادی که مجددا به وزیر و یا استیضاح می‌خواهند بدهند، رای خود را شفاف اعلام کنند تا مردم بدانند که وکیل آن‌ها در باب خواست منطقه‌ای آن‌ها چه موضعی دارد، یعنی آیا موضع نماینده منطبق بر خواست مردم است و یا خیر. به‌نظر من برای مجلس فرصت خوبی است که این طرح شفافیت برای نخستین بار با استیضاح وزیر صمت به سامان بهتری برسد و مردم ازاین اقدام خوب مجلس هم بهره کافی را ببرند.

من دقیقا نمی‌دانم، ولی برخی نمایندگان رفته‌اند به دفتر ایشان و با آقای فاطمی‌امین دیدار داشته‌اند و با وی صحبت کرده‌اند.

بله، بعد آمدند به من هم گفتند آقا شما کوتاه بیایید. اتفاقا ماموریت داشتند که با من صحبت کنند و آمدند و با من هم صحبت کردند و من برایشان توضیح دادم که حتما اشتباه می‌کنند.

تلاش گسترده وزیر صمت برای منتفی شدن استیضاح/  طرح شفافیت برای نخستین بار با استیضاح وزیر صمت به سامان بهتری می‌رسد

نمی‌دانم قبل از آن موافق بودند یا مخالف، ولی کسی که با من صحبت می‌کرد، به‌عنوان موافق وزیر آمده بود، ظاهرا یک سری ماموریت پیدا کرده‌اند که بیایند و در مجلس رایزنی کنند.

من معتقدم نفس کار مهم است، ادعای ما این است که مسلمان، شیعه و پیرو راه امام علی (ع) و ائمه اطهار هستیم. نباید نگاه‌های حزبی، جناحی، قومی و قبیله‌ای در نگاه عدالت و حق‌محوری ما غلبه کند. ما اگر رسیدیم به این‌که کل کابینه ضعف دارد، خُب باید کل کابینه عوض شود. باید این تعصبات را کنار بگذاریم و باید نسبت به انجام درست و عقلانی کار تعصب داشته باشیم. این‌که بخشی از کابینه برود یا بماند موضوع مهمی نیست، مهم‌تر از آن اصل اقدام است. به‌نظر من دولت برای تغییری که شروع کرده، شجاعانه و متعهدانه ایستاده است، این را باید ارج نهاد. ما باید راه انجام تغییرات را که دولت آغاز کرده، تشویق کنیم. چرا که این اتفاقا نقطه قوت دولت برای ترمیم کابینه است؛ نشان می‌دهد دولت عزم خدمت دارد.

تا قبل از اعلام وصول، حدود ۳۸ امضا داشتیم که الآن به بالای ۴۵ امضاء رسیده و خیلی‌ها هم امروز برای افزایش امضاء، به من مراجعه کردند که طبق قانون پس از اعلام وصول، نمی‌توان امضاها را کم یا زیاد کرد. یعنی تعدادی می‌خواستند به موافقان استیضاح اضافه شوند که من گفتم دیگر فرصت گذشته و نمی‌توانند امضا کنند.

چنین چیزی نیست، ولی اگر آن‌ها بخواهند مجلس می‌تواند به‌عنوان مشاوره، آدم معرفی کند، ولی این‌که مجلس گزینه خاصی داشته باشد، این‌چنین نیست. مجلس می‌تواند در حد مشاور، گزینه معرفی کند، مثل همین کاری که در دیگر بخش‌ها انجام می‌دهیم، مثلا ممکن است نمایندگان افرادی را به وزرا معرفی کنند، این ایرادی ندارد، و لی ایراد آن‌جاست که ما در باره افرادی که معرفی می‌کنیم پافشاری کنیم و تعصب به‌خرج دهیم. این اتفاق نامیمونی است و خلاف عقل و نظر مقام معظم رهبری است مبنی بر این‌که مجلس نباید در امر انتصابات مداخله کند. ما می‌تواینم در نهایت مشاوره دهیم و ده‌ها فرد را معرفی کنیم.

چندین نفر در ذهن من هستند که اگر خواستند معرفی می‌کنم و اگر نخواستند هم خیر، چون ما اصراری در حرکت پیشین نداریم. آن‌هایی که در نظر بنده هستند کسانی هستند که در همین دولت دارند کار می‌کنند و مدیران موفق و مورد وثوق آقای رئیسی هم هستند. ولی چون جزو منتقدان وزارت صمت هستم، در اعلان افراد، پیشگام نمی‌شوم.

بله قبلا بودند و الآن هم هستند. من در این مدت هیچگاه برخورد سیاسی نداشته‌ام و تلاش‌ام این بوده بر اساس تخصص، علم و دانشی که دارم بتوانم حرف بزنم. من هیچ‌گاه برخورد سیاسی با وزارت صمت نداشته‌ام و درخواستی هم از آن‌ها نداشته‌ام مگر به‌خواست مردم و در جهت رفاه آن‌ها. همه وزرا می‌توانند شهادت دهند که بنده هرگز پیشگام نشده‌ام و کسی را معرفی نکرده‌ام.

۲۱۶۲۱۲