شهر خبر

هالیوود برای مریم میرزاخانی تمام‌قد ایستاد!

مراسم جایزه «دستاورد علمی» برای تقدیر از دانشمندان تاثيرگذار جهان، با معرفی برگزیدگان جایزه بخش «مرز‌های نو مریم میرزاخانی» در هالیوود برگزار شد.

ستاره‌های هالیوودي جایزه «مرز‌های نو مریم میرزاخانی» را اهدا کردند

ايسنا نوشت: در روز ۱۵ آوریل سال میلادی جاری، مشاهیر هالیوود و رهبران برجسته جامعه‌ی تجاری و دانشگاهی با تمام قوا گردهم آمدند تا دستیابی به علوم و دستاوردهای علمی را در نهمین مراسم «جایزه دستاورد علمی»(Breakthrough Prize) جشن بگیرند. این مراسم که پیش از این همیشه در سانفرانسیسکو برگزار می‌شد برای اولین بار در هالیوود اجرا شد.

در این رویداد ویژه، ستارگان صحنه‌ی نمایش و ورزش گردهم آمدند تا از دانشمندان برجسته جهان که فعالیت‌هایشان به دستاورد‌های علمی امروزی منجر شده است، تجلیل کنند. جایزه دستاورد علمی از دستاورد‌های تحقیقاتی دانشمندان برتر جهان تقدیر و سالانه بیش از ۱۵ میلیون دلار جوایز به برندگان اعطا می‌کند. هر جایزه سه میلیون دلار است و در زمینه‌های علوم زیستی، فیزیک بنیادی و ریاضیات ارائه می‌شود.

 علاوه بر این، هر سال جوایز افق‌های نو (New Horizons) در حوزه فیزیک و ریاضیات به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به محققان تازه کار و همچنین جایزه مرز‌های نو مریم میرزاخانی (maryam Mirzakhani New Frontiersm) به مبلغ ۵۰ هزار دلار به زنان ریاضیدانی که به تازگی دکترای خود را به پایان رسانده و نتایج مهمی به دست آورده‌اند، اعطا می‌شود.

اجرای مراسم جایزه دستاورد علمی از سال ۲۰۱۹ و با شروع همه‌گیری کووید-۱۹ متوقف شده بود و در آن از گروهی از برندگان این جایزه که نماینده‌ی برندگان سه سال قبل یعنی ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هستند، تجلیل شد.

ستاره‌های اصلی این صحنه دانشمندانی همچون درو وایزمن (Drew Weissman) و کاتالین کاریکو (Katalin Karikó) بودند که قدم گذاشتن آن‌ها روی صحنه با تشویق حاضرین همراه شد. آن‌ها تحقیقاتی اساسی برای توسعه واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیامرسان کووید-۱۹ انجام داده بودند و در سال ۲۰۲۲ موفق به دریافت جایزه‌ی دستاورد علمی در بخش علوم زیستی شدند.

در سال جاری ۱۵.۷۵ میلیون دلار به برگزیدگان اهدا شد.

ستاره‌های هالیوودي جایزه «مرز‌های نو مریم میرزاخانی» را اهدا کردند

جایزه‌ مرز‌های نو مریم میرزاخانی

سه جایزه‌ی مریم میرزاخانی نیز هر کدام به ارزش ۵۰ هزار دلار به ریاضیدانان زنی که به تازگی دوره‌ی دکترای خود را به پایان رسانده و به نتایج پژوهشی مهمی دست یافته‌اند اعطا شد.

برندگان جایزه مریم میرزاخانی در سال ۲۰۲۳ مگی میلر (Maggie Miller) از دانشگاه استفورد و موسسه ریاضیات کِلِی، جین یانگ پارک (Jinyoung Park) از دانشگاه استفورد و ورا تراب (Vera Traub) از دانشگاه بُن بودند.

 مجری این مراسم جیمز کوردن(James Corden) بازیگر و برنده جایزه امی بود و چهره‌ها و ستاره‌های هالیوودی همچون کریستن بل(Kristen Bell)، رابرت داونی جونیور(Robert Downey Jr)، گال گدوت(Gal Gadot)، می جمیسون(Mae Jemison)، بری لارسون(Brie Larson)، ادوارد نورتون(Edward Norton)، لورن ریدلاف(Lauren Ridloff)، کلویی ژائو(Chloé Zhao)، ماگنوس کارلسن(Magnus Carlsen)، لی لی کالینز(Lily Collins)، دنی دویتو(Danny DeVito)، لزلی اودوم جونیور(Leslie Odom Jr) و کریس پاین(Chris Pine) در آن حضور داشتند. در این مراسم همچنین جان لجند(John Legend) خوانند و موزیسین سرشناس آمریکایی به اجرای برنامه پرداخت.