شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##غذا‌های#ضروری#برای#سالم#ماندن#«مغز»#بشناسيد

غذا‌های ضروری برای سالم ماندن «مغز» را بشناسيد

اگر به دنبال چشمه جوانی برای مغز خود هستید، افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی شما بسیار کمک کننده خواهد بود.
غذا‌های ضروری برای سالم ماندن «مغز» را بشناسيد

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، مغز برای کارکرد سالم نیاز به انرژی زیادی دارد و غذا‌هایی که مصرف می‌کنیم تاثیر زیادی بر سلامت مغز ما دارند، چراکه در واقع حدود ۲۰ درصد از کالری بدن را مغز مصرف می‌کند. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی تقویت کننده مغز برای حفظ عملکرد کوتاه مدت و بلندمدت مغز ضروری است.

به گفته دکتر اوما نایدو، روانپزشک و متخصص تغذیه دانشگاه  هاروارد که صاحب آثار پرفروشی در بازار کتاب آمریکا است، می‌گوید: اگر به دنبال چشمه جوانی برای مغز خود هستید، افزودن برخی مواد غذایی به رژیم غذایی شما کمک کننده خواهد بود.

وی پنج ماده غذایی را برای سلامت مغز در دوران کهولت پیشنهاد می‌کند:

روغن زیتون
استفاده از روغن زیتون مستقیماً با کاهش بروز آلزایمر مرتبط است، زیرا اتوفاژی سلول‌های مغز را افزایش می‌دهد. همچنین از مغز در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و به دلیل وجود ویتامین E و ویتامین C به حفظ حافظه خوب کمک می‌کند.

ادویه
زردچوبه با کمی فلفل سیاه، دارچین، زعفران، رزماری و زنجبیل می‌تواند به پیری و حافظه سالم مغز کمک کند. ادویه‌ها ظاهراً بر شناخت کلی تأثیر می‌گذارند، مانند فرآیندی که در تفکر، درک، یادگیری و به خاطر سپردن.

امگا ۳
EPA و DHA اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد صید شده وحشی یافت می‌شوند و به محافظت از مغز در برابر پیری کمک می‌کنند. ALA، امگا ۳ موجود در منابع گیاهی مانند آجیل و دانه ها، می‌تواند در مقادیر کم به EPA و DHA نیز تبدیل شود.

اسید‌های چرب امگا ۳ برای عملکرد طبیعی مغز و رشد مغز در تمام مراحل زندگی بسیار مهم هستند. در واقع، EPA و DHA در رشد مغز کودک نیز نقش دارند. در افراد مسن، مصرف کمتر امگا ۳ اغلب با اندازه کوچکتر مغز همراه است که نشانه واضحی از پیری مغز است.

سبزی‌ها
سرشار از فولات، یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامت مغز، سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج، چغندر سوئیس، آرگولا و سبزی قاصدک به حفظ یکپارچگی شناختی با افزایش سن کمک می‌کنند.

میوه‌ها و سبزی‌های رنگی
بسیار مهم است که غذا‌های گیاهی رنگارنگ مختلف را مصرف کنید، زیرا حاوی مواد مغذی و فیبر سالم برای مغز هستند. برای طولانی مدت، رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه به طور مداوم با طول عمر شناختی مرتبط هستند.