شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دوشنبه#جشن تولد#کودکان#رئیس‌جمهور

بایدن: کودکان آمریکایی از ترس نمی‌توانند به جشن تولد بروند

بایدن: کودکان آمریکایی از ترس نمی‌توانند به جشن تولد بروند

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که در آمریکا کودکان از بیم سلاح نمی‌توانند در یک جشن تولد حضور پیدا کنند.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امروز دوشنبه بار دیگر از فرهنگ سلاح در کشورش انتقاد کرد و گفت که کودکان از بیم تیراندازی نمی‌توانند در جشن تولد حضور پیدا کنند.

بایدن در توییتر نوشت: «سلاح، اصلی‌ترین عامل قتل کودکان در آمریکا است و آمارها رو به فزونی هستند. چه بر سر کشور ما آمده که کودکان نمی‌توانند بدون ترس در یک جشن تولد حضور پیدا کنند. تا کی والدین باید هر بار برای رفتن بچه‌هایشان به مدرسه، تئاتر یا پارک نگران باشند؟»

توییت بایدن یک روز بعد از آن منتشر شد که در مراسم جشن تولد یک نوجوان آمریکایی در «دادویل» ایالت آلاباما دست‌کم ۶ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

حادثه تیراندازی فوق سومین حادثه تیراندازی در این شهر در یک هفته اخیر محسوب می‌شود.

آمار و ارقام آرشیو خشونت‌های مرتبط با سلاح در آمریکا نشان می‌دهد که از اوایل سال ۲۰۲۳ تاکنون ۱۴۶ حادثه تیراندازی در ایالات متحده آمریکا به وقوع پیوسته است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون در این بازه زمانی بیشترین آمار تیراندازی در این کشور محسوب می‌شود.

علی‌رغم حوادث متعدد مرتبط با تیراندازی در سراسر آمریکا، تاکنون مقام‌های این کشور از جمله کنگره ایالات متحده تحت فشارهای لابی سلاح حاضر نشده است اقداماتی را برای محدود کردن حمل سلاح در آمریکا انجام دهد.

هفته گذشته مرکز افکارسنجی پیو تحقیقی منتشر کرد که نشان می‌داد شمار کودکان و نوجوانانی که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به ضرب گلوله کشته شده‌اند ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

نتایج تحقیق مرکز پیو نشان می‌دهد در بازه زمانی بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ شمار کودکان و نوجوانانی که بر اثر تیراندازی جانشان را از دست می‌دهند از ۱۷۳۲ مورد به ۲۵۹۰ مورد رسیده است.

این آمار، بالاترین ارقامی است که از زمان گزارش امارهای مربوط به چنین مرگ و میرهایی در سال ۱۹۹۹ به ثبت رسیده است.

روزنامه واشنگتن‌پست پیش از این گزارش داده بود سال ۲۰۲۲ خشن‌ترین سال تحصیلی در مدارس آمریکا طی چند دهه گذشته بوده است. در این سال ۴۶ تیراندازی در مدارس اتفاق افتاد.

تیراندازی‌های کور معضل‌ ادامه‌دار دولتمردان آمریکا در سال‌های گذشته بوده است. سالانه عده زیادی از شهروندان آمریکا در خشونت‌های مسلحانه (و از جمله تیراندازی‌های کور) کشته می‌شوند.

در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ بنا بر گزارش سی‌ان‌ان و طبق اطلاعات «آرشیو خشونت مسلحانه»، تاکنون در سال جاری بیش از ۷۰ تیراندازی دسته جمعی در سراسر ایالات متحده رخ داده است.

شبکه سی‌ان‌ان و آرشیو خشونت مسلحانه، «تیراندازی دسته‌جمعی» را تیراندازی تعریف می‌کنند که بدون در نظر گرفتن فرد تیرانداز، حداقل چهار نفر یا بیشتر مجروح یا کشته شده باشند.

در نظرسنجی اکتبر ۲۰۲۲ موسسه گالوپ حدود ۴۵ درصد بزرگسالان گفتند در خانه‌ سلاح گرم دارند.

با آنکه آمریکا حدود پنج درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند را در خود جای داده است.

درباره دلایل این موضوع تاکنون تحلیل‌های مختلفی ارائه شده اما آزادی حمل سلاح توسط شهروندان اغلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجادکننده این مشکل دانسته می‌شود. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی (۴۸ درصد) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.