شهرخبر

جزئیات مرگ لاشاون تامپسون در زندان بدنام جورجیا+ عکس

زندان

بسیاری از زندانیان آمریکایی در زندان‌های ایالت‌های مختلف در شرایطی اسفناک و غیرانسانی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش مشرق،اخیرا ۲ مورد وحشتناک مرگ زندانیان در زندان‌های آمریکا، میلیون‌ها نفر را در این کشور شوکه و وحشت زده کرده است.

ماه سپتامبر گذشته در جورجیا، جسد یک زندانی در سلولش در حالی پیدا شد که حشرات و ساس‌ها بدن او را فرا گرفته بودند؛ وکیل خانوادگی این زندانی که از مشکل روانی نیز رنج می‌‎برده، با انتشار تصاویری از سلول این زندانی، گفت که موکلش در سلول خود «زنده زنده توسط حشرات خورده شده است.»

در ایندیانا نیز یک زندانی که از «اسکیزوفرنی» رنج می‌برد، در سال ۲۰۲۱ و در حالی که ۲۰ روز متوالی را در سلول انفرادی به سر برده بود به دلیل سوء تغذیه و نخوردن آب آشامیدنی کافی جان خود را از دست داد؛ این در حالی است که وی از روانپریشی شدید رنج می‌برد.

جزئیات مرگ لاشاون تامپسون در زندان بدنام جورجیا+ عکس

شرایط وحشتناک و غیر انسانی
شرایط وحشتناک و غیرانسانی پیش از مرگ این ۲ زندانی آمریکایی، که هر ۲ به وضوح نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری برای هفته‌ها داشتند، اما نادیده گرفته شده بودند، شرایط اسفناک و غیربهداشتی را که زندانیان در سراسر صنعت زندان‌های آمریکا مجبور به تحمل آن هستند، بیشتر آشکار کرد.

جزئیات مرگ لاشاون تامپسون در زندان بدنام جورجیا+ عکس

حضور در زندان بدون محکومیت
در هر ۲ مورد، «جاشوا مک لمور» ۲۹ ساله ساکن ایندیانا و «لاشاون تامپسون» ۳۵ ساله ساکن جورجیا، هنوز به جرمی محکوم نشده بودند.

این مانع از زندانی شدن آن‌ها نشد تا اینکه وضعیت آن‌ها به حدی بدتر شد که بازگشتی نداشتند و جان خود را در زندان از دست دادند؛ در حالی که مک لمور سفیدپوست و تامپسون سیاه‌پوست بود، بازداشت کنندگان آنها، سفید و سیاه‌پوست، با همان بی‌تفاوتی بی‌رحمانه‌ای با آن‌ها رفتار می‌کردند که با هر فرد طبقه‌ کارگری که تحت «مراقبت» آن‌ها رنج می‌برد، رفتار می‌کنند.

بر اساس گزارش اندیشکده «پریسون پالیسی»، آمریکا بیشترین سرانه افراد زندانی را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است؛ به طور متوسط در این کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۵۶۵ نفر در زندان به سر می‌برند که این آمار خیره کننده است.

از سال ۲۰۲۳، بین هزاران سیستم «عدالت» فدرال، ایالتی، محلی و قبیله‌ای، نزدیک به ۲ میلیون نفر در آمریکا در حال حاضر در هزار و ۵۶۶ زندان ایالتی، ۹۸ زندان فدرال، ۳ هزار و ۱۱۶ زندان محلی، و هزار و ۳۲۳ بازداشتگاه نوجوانان، ۱۸۱ بازداشتگاه مهاجرت و ۸۰ زندان در مناطق بومی‌نشین و همچنین زندان‌های نظامی، مراکز تعهد غیرنظامی، بیمارستان‌های روان‌پزشکی دولتی، و زندان‌هایی در قلمرو آمریکا در بازداشت به سر می‌برند.

جزئیات مرگ لاشاون تامپسون در زندان بدنام جورجیا+ عکس

زندان بدنام فولتون
یکی از زندان‌های بدنام آمریکا زندان شهر «فولتون» در ایالت «جورجیا» است؛ این زندان به دلیل انواع بدرفتاری با زندانیان مشهور است و «لاشاون تامپسون» نیز که اخیرا جان خود را از دست داده، در همین زندان بازداشت بوده است.

به گفته «مایکل هارپر»، وکیل خانوادگی تامپسون، در ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، وی به یک اتهام بسیار اولیه دستگیر و بازداشت شد. ۳ ماه بعد، در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲، کارکنان زندان شهر فولتون اعلام کردند که تامپسون در سلولش جان خود را از دست داده است.

وکیل خانوادگی این زندانی آمریکایی می‌گوید افسری که جسد تامپسون را در سلولش پیدا کرده درباره اینکه آخرین بار چه زمانی او را زنده دیده، سخنی به میان نیاورده است.

جزئیات مرگ لاشاون تامپسون در زندان بدنام جورجیا+ عکس

نادیده گرفتن وضعیت زندانی
وکیل خانوادگی «تامپسون» در بیانیه‌ای فاش کرد سوابقی به دست آورده که نشان می‌دهد کارکنان زندان می‌دانستند وضعیت جسمانی «لاشاون تامپسون» رو به وخامت است، اما هیچ کاری برای کمک یا نجاتش انجام نداده‌اند. آن‌ها به معنای واقعی کلمه افول سلامت «تامپسون» را تا زمان مرگ تنها تماشا کردند؛ هنگامی که جسد او پیدا شد، یکی از افسران بازداشت از انجام احیای قلبی هم خودداری کرد.

به گفته «هارپر»، سلولی که «تامپسون» در آن قرار داشت حتی مناسب یک حیوان بیمار هم نبود و او سزاوار این وضعیت نبود.

وی همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی خواستار تحقیقات جنایی در مورد مرگ «تامپسون» شد؛ وکیل خانوادگی «تامپسون» تصاویر ناراحت کننده‌ای منتشر کرده که بدن نحیف «تامپسون» را پوشیده از زخم‌ها و حشرات نشان می‌داد و سلول او کثیف، پوشیده از آوار و زباله بود.

«هارپر»، می‎گوید که هیچ بهانه‌ای وجود ندارد که یک زندانی بیمار روانی در زندان تنها بماند و رها شود تا بمیرد.

این وکیل آمریکایی با رد ادعاهای کارکنان زندان مبنی بر اینکه آن‌ها هر ۲ ساعت یک بار وضعیت «تامپسون» را بررسی می‌کردند، گفت: هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این زندانی هر ۲ ساعت یکبار تحت نظر قرار گرفته باشد؛ به نظر می‌رسید که او ماه‌ها تحت نظر نبود.

منبع: میزان