شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایالات متحده#ویکی‌لیکس

همه آنچه باید در مورد اسناد فاش ‌شده پنتاگون بدانیم

همه آنچه باید در مورد اسناد فاش ‌شده پنتاگون بدانیم

خشم بسیاری از کشورهایی که نام آنها در این اسناد آمده علیه ایالات متحده نشان می‌دهد که انتشار اسناد پنتاگون به هدف خورده است. با این حال به نظر نمی‌رسد که سطح اطلاعات منتشر شده در حد و اندازه اطلاعاتی باشد که ویکی‌لیکس آنها را انتشار داده است.

اسناد وزارت دفاع آمریکا در هفته‌های اخیر بر روی شبکه‌های منتشر شده و پنتاگون را وحشت‌زده کرده است. واشنگتن‌پست نوشته که افشاگر این اسناد مرد جوانی است که علاقه ویژه‌ای به سلاح دارد و هنوز ۳۰ ساله نشده.طبق گزارش این رسانه آمریکایی، این مرد جوان سابقه کار در یک پایگاه نظامی را دارد و افشاگری را از یک سال قبل شروع کرده. او سال پیش با نام کاربری مستعار او ‌جی، اطلاعات طبقه‌بندی شده را در قالب پیام‌هایی در پلتفرم پیام رسان گروه دیسکورد به اشتراک گذاشته است. اصلی‌ترین طرفداران دیسکورد جوانانی هستند که به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارند. اسناد منتشر شده نشان از فعالیت‌های جاسوسی ایالات متحده در کشورهای مختلف بوده است. اف‌بی آی ام این مرد جوان را جک تیشیرا معرفی کرده است.

جک تیشیرا، ۲۱ ساله حدود دو سال پیش، ۲۰۲۰میلادی، از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده بود و در گارد ملی هوایی ماساچوست خدمت می‌کرد. او یک درجه‌دار نیروی هوایی بود که در واحد اطلاعات این نیرو کار می‌کرد.

بر اساس اسناد محرمانه افشا شده از وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، مصر قصد ارسال موشک به روسیه را داشته و اسرائیل در حال بررسی افزایش کمک‌های نظامی خود به اوکراین است.

روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه ۲۱ فروردین گزارش داد بر اساس یکی از اسناد محرمانه افشا شده از وزارت دفاع آمریکا، رئیس جمهور مصر به ارتش خود دستور داده تا ۴۰هزار موشک برای ارسال مخفیانه به روسیه تولید کند. عبدالفتاح سیسی به مقامات خود دستور داده بود که تولید و ارسال راکت‌ها را مخفی نگه‌دارند تا از بروز مشکل با غرب جلوگیری کنند.

همزمان نیویورک تایمز نیز در گزارشی عنوان کرد که رژیم صهیونیستی سعی دارد از «طریق کشورهای ثالث» به اوکراین سلاح ارسال کند.

اما هر دوی این ادعاها از سوی قاهره و تل‌آویو تکذیب شدند. یک منبع مصری که نامش فاش نشده روز دوشنبه ۲۱ فروردین به شبکه محلی «القاهره نیوز» گفت که مطلب منتشر شده در واشنگتن پست «بی‌اساس» است. مسکو یک روز بعد از این ماجرا موضوع را تکذیب کرد و دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ادعای تولید سلاح مصر برای روسیه را «یک خبر جعلی احساسی دیگر» دانست.

بی‌بی‌سی در مورد این اسناد نوشته است در بیش از ۲۰ سند بررسی شده، شامل اطلاعات تفصیلی درباره تجهیزات آموزشی ارسال شده به اوکراین برای راه‌اندازی چندین گردان جدید در آستانه یک عملیات قریب‌الوقوع است. این اسناد همچنین شامل تعداد تانک‌ها، نفربرهای زرهی و ادوات توپخانه است که قرار است از طرف متحدان غربی اوکراین در اختیار این کشور قرار بگیرد.

روزنامه واشنگتن پست گزارش کرده است نام ایران و چند کشور دیگر از جمله ترکیه، اسرائیل، و کره جنوبی در این اسناد آمده است. بخشی از سندها مدعی هستند برخی از جلسات بین مقام‌های سیاسی ایران مورد شنود قرار می‌گرفته‌اند. به گزارش نشریه اینپرست بخشی از این اطلاعات خطر فزاینده درگیری ایالات متحده با ایران و همچنین تلاش‌های اسرائیل برای دخالت مستقیم ایالات متحده در عملیات‌هایی علیه منافع ایران را مورد توجه قرار داده است. همچنین این اسناد تلاش‌های ایالات متحده برای رصد برنامه ایران را روشن کرده است.

این اسناد مدعی آمادگی های پیشرفته ایران برای آزمایش شلیک یک موشک و ماهواره تازه به فضا شده‌اند و در جایی دیگر نظارت بر آژانس انرژی اتمی از سوی آمریکا به عنوان راهی برای اطلاع بیشتر از فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح شده است.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که واشنگتن حتی از برخی متحدان خود جاسوسی می‌کند. به عنوان مثال در یکی از این مدارک آمده است که موساد از تظاهرات علیه اصلاحات قضایی اسرائیل دفاع می‌کند. پنتاگون حساسیت این اسناد را تائید کرده است و به نظر می‌رسد نتوانسته کشورها و متحدانش را قانع کند که زیر پای آنها را خالی نکرده است. خشم بسیاری از کشورهایی که نام آنها در این اسناد آمده علیه ایالات متحده نشان می‌دهد که انتشار اسناد پنتاگون به هدف خورده است. با این حال به نظر نمی‌رسد که سطح اطلاعات منتشر شده در حد و اندازه اطلاعاتی باشد که ویکی‌لیکس آنها را انتشار داده است.

311312