شهر خبر
ریل‌گذاری در مسیر تحقق منویات رهبری در سال جدید (۱)

بررسی مفهوم جهش تولید در ادبیات اقتصادی رهبری از گذشته تا به امروز

از منظر رهبری، جهش تولید در اقتصاد ایران، موجب کاهش تورم و افزایش اشتغال شده و بخش عمده مشکلات ناشی از تحریم‌ها را حل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سال جدید خورشیدی در حالی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان "سال مهار تورم و جهش تولید" نامگذاری شد که هم حیات تولید درسال‌های گذشته مسیر دشواری را پیموده و هم اقتصاد و مسائل معیشتی در کشور، هنوز در صدر اولویت‌ها و مباحث مهم حاکمیتی ایران قرار دارد.


درواقع، علیرغم آنکه بیش از یک دهه است که معظم له بر حل مسائل اقتصادی تأکید داشته و نامگذاری سال‌های متمادی اخیر را به این موضوع اختصاص داده اند، اما هنوز هم بخش‌های مهمی از مسائل اقتصادی کشور، لاینحل باقی مانده است.


بر این اساس، رهبری انقلاب، به فاصله‌ فقط ۳ سال از نامگذاری سال ۱۳۹۹ انحصارا به عنوان "جهش تولید"، بار دیگر در شعار سال ۱۴۰۲ نیز بر این مفهوم حیاتی و بنیادین اقتصادی به عنوان راهبرد توسعه گستر و درعین حال، رویکردی بهینه برای حل مسائل اقتصادی کشور تأکید کردند؛ لذا با توجه به میزان اهمیت این مولفه و متغیر اقتصادی از منظر مقام معظم رهبری، در این مجموعه یادداشت قصد داریم که مفهوم جهش تولید را در ادبیات اقتصادی رهبری از گذشته تا به امروز بررسی کنیم و برای نیل به این هدف، به سراغ بیانات رهبری در سال‌های گذشته در دیدار با کارگزاران نظام و اقشار مختلف مردم رفته‌ایم.

 

 

چرا مسئله جهش تولید از منظر رهبری اهمیت ویژه‌ای دارد؟

 

تولید بخش ابتدایی و درعین حال، مهم‌ترین جز از یک زنجیره راهبردیِ مهم است که می‌تواند به حل جدی مشکلات اقتصادی – اجتماعی کشور کمک کند. جهش تولید در هر اقتصادی همواره موجب کاهش تورم و افزایش اشتغال شده و بخشی از مشکل بیکاری اقتصاد‌های نوظهور و در حال توسعه را حل می‌کند. این امر نیز به نوبه‌ خود می‌تواند در کاهش و برون‌رفت از چالش‌های عدیده‌ اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و حتی فرهنگی مفید باشد؛ بنابراین اگرچه مسئله تولید در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، اما در اساس، بخش زیربنایی یک اقتصاد سالم و استاندارد محسوب شده و چنانچه به این بخش توجه شود، حوزه‌های مهم دیگر اقتصادی نیز به تحرک و پویایی وا داشته می‌شود؛ بنابراین، جهش تولید و مسائل مرتبط با آن، مسئله امروز و فردای ماست؛ لذا به همین سبب است که رهبری نظام، سال‌هاست که تاکید ویژه‌ای بر مسئله جهش تولید و مفاهیم پیرامون آن دارند و در برهه‌ حساس کنونی حاکمیت اقتصادی ایران، بار دیگر بر اهمیت این متغیر بنیادین اقتصادی، تاکید کرده اند.


امسال در حالی از سوی مقام معظم رهبری با عنوان " مهار تورم و جهش تولید" نامگذاری شد که اهتمام ایشان در سال‌های اخیر نیز حول این موضوع متمرکز بوده است. درواقع، ایشان با تشخیص اینکه اقتصاد و حوزه معیشت، مسئله و درعین حال نقطه آسیب پذیر حاکمیت امنیتی و اجتماعی کشور می‌باشد، در سخنرانی نوروزی خود در ۱ فرودین ۱۴۰۲ در بارگاه ملکوتی ثامن الحجج، بر روی مفاهیم مهم اقتصادی نظیر تقویت تولید داخلی، ایجاد بستر اقتصاد ملی درون زا و غیر وابسته، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، استحکام بخشی به ساخت درونی قدرت اقتصادی کشور، مولد بودن اقتصاد، جهاد اقتصادی، نوآوری و شکوفایی، اشتغال زایی، مبارزه با فساد و قاچاق کالا، جلوگیری از واردات بی رویه، حمایت از کالای ایرانی و... تأکید کرده اند.


بر این اساس، باید گفت که جهش تولید، بخش مهمی از تلاش‌ها برای بهبود شرایط کلان کشور خواهد بود و درواقع، روح کلی حاکم بر جهش تولید مدنظر رهبری، مبتنی بر تقویت تولید داخلی، تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، درون زایی و مولد بودن اقتصاد است.

 

 

منویات اقتصادی رهبری انقلاب در باب اهمیت جهش تولید

 

مسئله معیشت و اقتصاد و مولفه‌ی بستر ساز آن، یعنی جهش تولید، از موضوعاتی است که از منظر معظم له، دارای اولویت ویژه و حساسیت بالایی است. نامگذاری بیشتر سال‌های گذشته (حدود ۱۵ سال اخیر) با عناوین اقتصادی یا مفاهیم مرتبط با معیشت مردم، گویای اهمیت این قضیه نزد ایشان است. درواقع، تولید ملی از دیدگاه ایشان از چند بعد دارای اهمیت است که در ادامه به ان می‌پردازیم:

 

جهش تولید؛ لازمه ثبات اقتصادی و خنثی سازی توطئه‌های دشمن

 

هدف قرار دادن بنیان‌های اقتصادی، به منظور تهدید زندگی و معیشت مردم، ناکارآمد نشان دادن نظام و زمین گیر کردن آن، ازجمله شیوه‌های دشمنی نظام سلطه با ملت ایران در سال‌های اخیر است؛ بنابراین، برای خنثی سازی و مقابله با این تهدید دشمن، می‌بایست استراتژی، راهکار و نقشه‌ی حساب شده‌ای را طراحی کرده و به کار گرفت.


مقام معظم رهبری در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۱، حمایت از تولید داخلی و جهش آن را از جمله‌ بهترین این راهکار‌ها و استراتژی‌ها اعلام کردند. ایشان یک وجه مهم اهمیت جهش تولید را در ایجاد ثبات اقتصادی دانستند و فرمودند:


"جهش تولید هم که بنده امسال مطرح کردم، درواقع از ابزار‌های قدرت و از راهکار‌های مهم برای ایجاد یک بستر ثبات اقتصادی در کشور است. تولید باید جهش پیدا بکند؛ نه فقط رونق تولید که سال گذشته گفتیم. رونق تولید، یعنی در تولید یک حرکتی به وجود بیاید که این انجام گرفته است، امّا این کافی نیست. ما احتیاج به خیلی بیش از این داریم"

 

عبادی بودن حمایت از تولید از منظر رهبری

توجه به این بعد از مسئله تولید را می‌توان در بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، در نوروز ۱۳۸۷ مشاهده کرد:


"حمایت از تولید به سبب نقش مهمی که در حل مسائل کشور و مردم دارد، دارای اجر اخروی نیز می‌باشد. اجر اخروی و ثوابی که به سبب حمایت از تولید عاید نقش آفرینان این عرصه می‌شود، نقطه امید و نویدی است برای اینکه در کار خود، علی رغم نابسامانی‌ها، ضعف‌ها، نقص‌ها، بی توجهی‌ها، خلل‌ها و حتی سنگ اندازی‌های عمدی و غیرعمدی، دلسرد نشوند و در مقابل این قبیل موانع و مشکلات، تاب آوری خود را بالا ببرند"

 

حمایت از تولید و کالای ایرانی؛ تضمینی برای آینده‌ کشور

این نگاه به موضوع تولید و حمایت از کالای ایرانی در فرمایشات معظم له در دیدار با مردم آذربایجان در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۹۳ مورد توجه قرار گرفته است:


"اکنون که اقتصاد و مسائل معیشتی در مقام پاشنه آشیل کشور، نقطه‌ای برای افزایش آسیب پذیری است، باید به طرق مختلف و ازجمله، حمایت از تولید و کالای ایرانی، اصلاح الگوی مصرف و... به حل آن‌ها کمک کرد. بر این اساس، حمایت از کالای ایرانی، متوجه همه کسانی است که به آینده ایران و ایرانیان می‌اندیشند و بابت آن دغدغه دارند"

نویسنده: سید مهدی میرحسینی